Częstochowa: Filtr antysmogowy w torowisku tramwajowym
Innowacyjne rozwiązanie ma neutralizować zanieczyszczenia powietrza. Technologię zastosowano podczas przebudowy torowiska w centrum miasta.
Fotokatalityczną powierzchnię nałożono na beton, który jest podstawą torowiska. Dofinansowana przez Unię Europejską i warta ponad 114 mln zł inwestycja ma zakończyć się wczesną jesienią. "Zwiększamy powierzchnię nowego torowiska, korzystnego dla ekologii mieszkańców" - mówi cytowany w komunikacie miasta prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, dodając: "Ta technologia była do tej pory stosowana w elementach chodników czy elewacji, ale nie w przypadku torowisk, więc to w Częstochowie pierwszy raz w praktyce będzie można sprawdzić, jak to działa".
Zdaniem wykonawcy płyty będą pracowały na rzecz "zielonych płuc miasta" przez cały rok. Torowisko może także być wykorzystywane, jako pas ruchu dla pojazdów uprzywilejowanych, jak karetki pogotowia.
Torowisko pomiędzy aleją Najświętszej Maryi Panny a dworcem PKS powstaje ze specjalnych płyt z betonu katalitycznego. Jest to modyfikacja w stosunku do pierwotnych założeń projektu, bo na odcinku śródmiejskim miało funkcjonować tzw. torowisko zielone. Takie ma być na odcinku 350 m od skrzyżowania alei Kościuszki z ul. Jasnogórską do alei NMP.
Na wysokości przejazdu przez aleję, a także na odcinku od alei NMP do skrzyżowania alei Wolności z ul. Focha m.in. z uwagi na liczne przejazdy i potencjalne trudności w utrzymaniu, zdaniem ratusza bardziej sprawdzi się rozwiązanie z betonem katalitycznym. Ta kwestia miała być decydująca przy podjęciu decyzji o zastosowaniu tej technologii na ponad kilometrze torowiska. które układane jest z prefabrykowanych płyt wykonanych w technologii TX Active. W ramach przebudowy centralnego odcinka linii zastosowano więc rozwiązanie wykorzystujące w części zielone torowisko, a w części beton katalityczny, biorąc pod uwagę kwestie: techniczne, funkcjonalne, ekologiczne i estetyczne.
Jak działa nowoczesna technologia? Andrzej Bywalec, przedstawiciel firmy Contrail wyjaśnia, że głównym elementem betonu jest tlenek tytanu. - Tlenki azotu są przez niego wychwytywane i zamieniane, pod wpływem światła, w jony azotanu. Następnie pod wpływem reakcji z wodorotlenkami wapnia, które znajdują się na powierzchni płyty prefabrykowanej, dochodzi do zamiany w sole, które są bezpieczne, a następnie pod wpływem deszczu, wszystko to spływa do kanalizacji - wyjaśnia Bywalec.
Z przeprowadzonych badań ma wynikać, że podczas słonecznej pogody neutralizacji ulega około 90 proc. szkodliwych substancji. W przypadku pochmurnych dni ta liczba wynosiła 70 proc.
W porównaniu do ulicy z nawierzchnią asfaltową technologia zmniejszyła stężenia tlenku azotu średnio o 47 proc.
Częstochowski ratusz podkreśla, że kwestie ekologiczne były jednym z priorytetów podczas przebudowy torowiska. Dzięki temu miastu udało się nie tylko zamontować antysmogowe rozwiązania, stworzyć zielone torowisko ale także uniknąć wycinki szpaleru drzew.
Ruch tramwajowy na remontowanej trasie ma być przywrócony z początkiem roku szkolnego.
Źródło: czestochowa.pl, Zielona Interia