Będą dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych
Decyzja zapadła po negocjacjach z Komisją Europejską. Środki uruchomi NFOŚiGW, o czym poinformował wiceszef Funduszu Artur Lorkowski.
Wypowiedź Lorkowskiego padła w Sejmie podczas pierwszego posiedzenia sejmowej podkomisji stałej ds. elektromobilności. Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie podał konkretnej daty zakończenia rozmów z Komisją Europejską oraz terminu uruchomienia dopłat, jednak wskazał, że będą one miały szerszy zasięg. - Będziemy chcieli udzielać wsparcia nie tylko na zakup elektrycznych samochodów osobowych, ale też busów i pojazdów dostawczych - dodał.
Wiceszef instytucji przypomniał, że wciąż realizowany jest program Zielony transport publiczny, z którego korzystają samorządy decydujące się na zakup elektrycznych autobusów, a także autobusów wodorowych.
Dołącz do ZIELONA INTERIA także na Facebooku
Lorkowski ponadto zapowiedział, że na początku lipca zostanie ogłoszony program wsparcia transportu pozamiejskiego. Ma to być to oferta dla samorządów, które chcą inwestować m.in. w transport dojazdowy. Zdaniem Lorkowskiego, jest to "istotnym elementem programu przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu".
Z najnowszych danych licznika elektromobilności wynika, że po polskich drogach jeździł 23,8 tys. samochodów osobowych, z których prawie 50 proc. stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV). Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 899 sztuk. W kwietniu park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 484 modeli. Od stycznia do kwietnia 2021 r. flota elektrobusów wzrosła o 52 zeroemisyjne pojazdy.
W 2019 r. w Unii zarejestrowano ponad pół miliona samochodów elektrycznych, jednak nadal stanowiło do 3,5 proc. wszystkich rejestracji. Do 2030 r. Bruksela chce, aby w Unii było 30 mln pojazdów zasilanych prądem.