​Zielona inicjatywa PKP Intercity. Informuje o śladzie węglowym

Przewoźnik zaczął udostępniać informacje o tym, ile dwutlenku węgla emituje przejazd na danej trasie. Dzięki temu pasażerowie będą mogli porównać swoją podróż z innymi środkami transportu.

article cover
PKP Intercitymateriały prasowe
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Kraje europejskie coraz częściej stawiają na kolej. Służą temu nie tylko nowoczesne i szybkie tabory, ale także kwestie ekologiczne. PKP Intercity do opisu podróży zaczęło dodawać informacje dotyczące śladu węglowego. Ma to zachęcić pasażerów do korzystania z tego środka komunikacji, jako że przejazd pociągiem jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu na dłuższym dystansie.

Docelowo informacje mają być nadrukowywane na biletach. W ten sposób przewoźnik chce przypomnać, że podróż pociągiem emituje trzy razy mniej dwutlenku węgla niż autem i osiem razy mniej niż samolotem. Potwierdzają to szacunki zagranicznych operatorów. Pociąg Eurostar relacji Paryż-Londyn emituje o 90 proc. mniej CO2 niż samolot na tej samej trasie.

- Chcemy stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu. Co więcej, kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego ma ambicję stać się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej liczby mieszkańców kraju. Wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego, w samym 2020 roku Polacy przyczynili się do mniejszej o 460 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery - wyjaśnia Tomasz Gontarz, Członek Zarządu PKP Intercity.

PKP Intercitymateriały prasowe

Przewoźnik porównał przejazd na różnych trasach. Przykładowo, jadąc PKP Intercity ze Szczecina do Gdańska pociągiem, emitowanych jest 11 kg dwutlenku węgla na pasażera. Podróż samochodem na tej samej trasie to już 37 kg. Z kolei przelot samolotem między stolicami województw zachodniopomorskiego i pomorskiego to 70 kg gazu cieplarnianego. Należy także dodać przejazd do i z podmiejskiego lotniska, co nie tylko wydłuża czas podróży, ale i zwiększa emisje. Z kolei dworce kolejowe są zazwyczaj usytuowane w centrach miast, co skraca czas przejazdu.

Zrzut ze strony PKP Intercity, informacja o śladzie węglowym znajduje się na dole zdjęcia.
Zrzut ze strony PKP Intercity, informacja o śladzie węglowym znajduje się na dole zdjęcia. PKP Intercity

PKP Intercity na przełomie marca i kwietnia 2021 r. przeprowadziło ankietę online w sprawie kwestii podejścia podróżnych do ekologii. Wynika z niej, że 86 proc. pasażerów pociągów przewoźnika postrzega kolej, jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego. Z kolei we wrześniu zeszłego roku uważać tak miało 76 proc. podróżnych.

Spółka proponuje także opłatę dodatkową dla tych pasażerów, którzy chcą wesprzeć środowisko. Pieniądze będą w przeznaczone na cele ekologiczne. Przewoźnik planuje nawiązać współpracę z Lasami Państwowymi i sadzić drzewa w wybranych województwach.

Do 2050 r. PKP Intercity chce ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o 90 proc. Z kolei do 2030 r. jej podróże poniżej 500 km mają być neutralne węglowo.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas