PKP Intercity pracuje nad ekologicznym "offsetem"

Pasażerowie PKP Intercity, jeżeli będą chcieli, mogą wnieść dodatkową opłatę, która zostanie przeznaczona w całości na projekty ekologiczne. Intercity chce m.in. w ten sposób dążyć do neutralności klimatycznej.

article cover
123RF/PICSEL
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Europejski Zielony Ład zakłada, że do 2050 r. sektor transportu ma dokonać  90 proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych, a rozkładowe podróże poniżej 500 km mają stać się neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla już w ciągu najbliższej dekady.

"Niektórym może się wydawać, że to odległe terminy i transport pasażerski ma dużo czasu na zmiany. W PKP Intercity nie czekamy [...] Chcemy stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu" - twierdzi cytowany w komunikacie członek zarządu PKP Intercity Tomasz Gontarz.

Przejazd pociągi powoduje średnio trzy razy niższe emisje dwutlenku węgla, niż podróż na tej samej trasie samochodem i osiem razy niższe niż podróż samolotem.

Z badania przeprowadzonego wśród pasażerów PKP Intercity wynika, że w zdecydowanej większości (76 proc.) uważają oni kolej za najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego. "Według deklaracji 44 proc. pasażerów PKP Intercity kwestie związane z ekologią mają wpływ na to jaki środek transportu oni wybierają" - informuje przewoźnik dodając, że "wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego w samym 2020 r. Polacy przyczynili się zmniejszenia emisji CO2 o 460 tys. ton.

Spółka poinformowała, że pracuje nad ekologicznym "offsetem": "Będzie to dobrowolna dodatkowa opłata, która w całości będzie przeznaczona na projekty ekologiczne. PKP Intercity planuje realizować nasadzenia wraz z Lasami Państwowymi.
W ramach proklimatycznych działań spółka przewiduje także m.in. przebudowę 16 bocznic kolejowych w całej Polsce z zastosowaniem w nich nowoczesnych rozwiązań, redukujących negatywnych wpływ na środowisko. Intercity planuje do pokrycia częściowego zapotrzebowania na energię wykorzystać na swoich stacjach postojowych panele fotowoltaiczne.

Przewoźnik, aby zwiększyć efektywność energetyczną, zamontował liczniki energii elektrycznej w ponad 300 lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych oraz realizuje projekt "eco driving". Jego założeniem jest wypracowanie technik prowadzenia pociągu przez maszynistów, które pozwolą na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej.

PAP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas