Ptaki migrują na wielkie odległości. Wiemy, co przekazują sobie w trakcie

Migracje to kluczowy moment w życiu ptaków. Na wielu kontynentach latają one tam i z powrotem w poszukiwaniu nowych źródeł pokarmu. To tak tajemnicze zjawisko, że dopiero teraz udało się ustalić, co dzieje się z nimi w trakcie przelotów i jakie relacje zawiązują.

Ptaki podczas migracji przekazują sobie informacje
Ptaki podczas migracji przekazują sobie informacjepakosta123RF/PICSEL

Wyobraźmy sobie takie ptasie przeloty w okresie jesiennym (np. z Europy do Afryki albo z Ameryki Północnej do Środkowej i Południowej) względnie wiosennym z powrotem. Setki gatunków, dziesiątki tysięcy osobników przemierzają szlaki migracyjne, nierzadko tymi samymi trasami. Ptaki przeróżnych gatunków spotykają się wtedy czy w locie, czy podczas odpoczynku znacznie częściej niż na zimowiskach czy w miejscach lęgowych. Prawdopodobieństwo interakcji między osobnikami tego samego gatunku oraz międzygatunkowych jest tu bardzo duża.

I to ją zbadali naukowcy z Uniwersytetu w Maryland w Stanach Zjednoczonych, a ich wyniki zostały opublikowane w PNAS, czyli "Proceedings of the National Academy of Sciences". W opisie badań czytamy: "Sprawdziliśmy hipotezę, że współmigrujące ptaki są zaangażowane w spójną sieć powiązań międzygatunkowych w miejscach postoju. Przeanalizowaliśmy sieci zachowań społecznych ponad pół miliona zaobrączkowanych ptaków".

Migrujące ptaki współpracująmarcodiaz123RF/PICSEL

Ptaki współpracują podczas migracji

Wyniki są jasne: ptaki podczas migracji socjalizują się i nawiązują relacje, zwłaszcza podczas postojów. Mało tego, w trakcie tych postojów przekazują sobie informacje.

"Znaleźliśmy dowody na istnienie znaczących relacji społecznych między migrującymi ptakami śpiewającymi, o których powszechnie myśleliśmy, że podejmują samotne, niezależne podróże" - komunikuje Joely DeSimone z Animal Migration Research Group przy Centrum Nauk o Środowisku Uniwersytetu Maryland.

A to oznacza, że ptaki nie tylko nie podróżują każdy na własną rękę czy też raczej na własne skrzydło, ale w ścisłych relacjach między sobą i na dodatek zawiązując te relacje podczas postojów. W tym sensie migracje są niezwykle istotne dla tych zwierząt nie tylko dlatego, że pozwalają przenieść się w miejsce w tym momencie dogodniejsze życiowo, ale i wymienić ważne informacje.

Jaskółki podczas migracji. Dolatują aż do AfrykiBios PhotoEast News

To najprawdopodobniej wiadomości na temat warunków panujących na zimowiskach, zasobach pokarmu, drapieżników i innych zagrożeń. Miejsca postoju stają się słupami ogłoszeniowymi albo mediami, pozwalającymi ptakom zorientować się w sytuacji. Z tego powodu nawet ptaki różnych gatunków, konkurujących w ojczyźnie, tutaj nie unikają się i współpracują.

Te powiązania zostały odkryte dzięki badaniom 50 gatunków migrujących ptaków śpiewających na przestrzeni dwóch dekad. To kilkaset tysięcy osobników. "Ptaki migrujące charakteryzują się trwałymi, nieprzypadkowymi skupiskami oddziałujących na siebie gatunków" - konkludują naukowcy.

Ptaki latają tam i z powrotem. To czas ich wędrówek. Co o nich wiesz? [QUIZ]