Przemysław Białkowski podcast: Aktywizm

Okazuje się, że aktywizm klimatyczny pozwala nie tylko zadbać o ekologię, ale może także łączyć pokolenia. O tym, jak połączyć bycie rodzicem z walką o lepszą przyszłość dla swoich dzieci opowiada Agata Lewandowska z organizacji „Rodzice dla klimatu”.

article cover
Unsplash
Przemysław Białkowski podcast: AktywizmStowarzyszenie Program Czysta PolskaStowarzyszenie Program Czysta Polska

Zmiany klimatyczne mają coraz większy wpływ na nasze życie. Dlatego rodzice już teraz muszą przygotować się między innymi na to, że dzieci będą ich pytać na przykład o rosnące temperatury i ekstremalne zjawiska pogodowe.

Jak uczyć dzieci o zmianach klimatu?

- Moje dzieci i dzieci wszystkich z nas będą to odczuwać za kilka lat dużo bardziej intensywnie. Musimy tak naprawdę uwrażliwiać się na to, że mamy na to wszystko wpływ (...), jednocześnie dbając o psychikę dzieci - podkreśla Agata Lewandowska.

Nasze pociechy wykazują taką ciekawość świata, że interesować może je nawet to skąd się bierze ciepło w domu czy prąd w gniazdku. Dzieci pytają także o to, skąd się bierze mięso. - Przemysł rolny i spożywczy są jednym z powodów, dla których klimat wygląda jak wygląda i jakie są straty w środowisku, ale też jak wygląda wylesianie i ślad węglowy produkcji odzwierzęcej - zauważa aktywistka.

Szkoła nie chce uczyć o ekologii

- Mamy tę świadomość. Sami wielokrotnie przeszliśmy na ścieżkę żywności czy to roślinnej, czy to w mocnym stopniu ograniczającej mięso. Dzieci często naśladują nas w tej zmianie - mówi Agata Lewandowska. - Dzieci prędzej czy później doświadczą tego, że żywność roślinna jest smaczna, zdrowa oraz przyjazna klimatowi i człowiekowi.

Niestety w szkołach i innych placówkach oświatowych dieta wegańska i wegetariańska to nadal coś rzadko spotykanego. Nie tyle wśród dzieci, bo coraz więcej uczniów rezygnuje z jedzenia mięsa, ale na talerzach i w menu stołówek.  

Jeśli zaś chodzi o nauczanie w szkołach, to jeśli chodzi o ekologię "mamy z tym duży problem" - ocenia rozmówczyni Przemysława Białkowskiego. Niedawno zakończyły się prace okrągłego stołu, który opracował rekomendacje dotyczące edukacji klimatycznej. Eksperci podkreślają jednak, że szkoły muszą podejść do tego zagadnienia całościowo - nie tylko poprzez podręczniki, ale także naukę o segregowaniu odpadów, diecie roślinnej czy oszczędzaniu prądu i wody. 

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas