Problem z domowymi ozdobami. Tanie wyroby zalegają na wysypiskach

Na świecie coraz bardziej widoczny jest kolejny problem związany z nadmierną produkcją. Tanie i produkowane masowo meble oraz dekoracje do wnętrz mogą mieć szkodliwy wpływ na środowisko.

Wraz ze wzrostem zakupów tanich dodatków i mebli wzrosła także ilość odpadów
Wraz ze wzrostem zakupów tanich dodatków i mebli wzrosła także ilość odpadów123RF/PICSEL

Na wysypiskach zalegają tony tanich i jednorazowych dekoracji wnętrz. Według czołowych francuskich organizacji ekologicznych: Zero Waste France, Les Amis de la Terre i Réseau National des Ressourceries et Recycleries problem ekologiczny związany z dekoracjami wnętrz jest porównywalny z problemem tzw. szybkiej mody. 

Fast deco jest szkodliwe dla środowiska

Wraz ze wzrostem zakupów tanich dodatków i mebli wzrosła także ilość odpadów. W latach 2014-2020 tylko we Francji podwoiła się ilość odpadów pochodzących z tego sektora.

Dziś organizacje ekologiczne zbierają 1,3 mln ton odpadów meblowych. Prawie połowa z nich nie nadaje się do ponownego użycia, naprawy ani recyklingu i jest spalana lub składowana na wysypiskach śmieci.

"W czasie, gdy przekraczane są limity planety, musimy pilnie uregulować ten sektor, aby ograniczyć nadmierne zużycie zasobów" - mówi Pierre Condamine, kierownik kampanii dotyczącej nadprodukcji w Les Amis de la Terre.

Z kolei głównym grzechem branży modowej jest nadprodukcja odzieży. Blisko 1/3 wyprodukowanych ubrań nigdy nie zostanie sprzedana. Często trafiają one od razu do utylizacji, a co minutę wyrzucana jest ciężarówka ubrań. To blisko 90 milionów ton ubrań.

Dużo, tanio i do kosza

Francuscy badacze zauważają, że tanie akcesoria do domu stosują ten sam model biznesowy, co niektóre marki odzieżowe. Głównymi grzechami takich systemów jest produkcja ogromnych ilości produktów, naśladowanie luksusowych marek i szybkie odnawianie kolekcji. Z modelu biznesowego bazującego na podobnych zasadach korzystają m.in. Zara Home, H&M czy Shein.

Kupno dekoracji nakręcają również komercyjne święta, np. Dzień Matki czy Walentynki, a także trendy promowane przez influencerów w mediach społecznościowych (np. unboxing). 

"Giganci szybkiej mody i masowej dystrybucji zrobili wszystko, aby wzmocnić ten trend i osiągnąć jak największe zyski. Niestety z katastrofalnymi konsekwencjami dla planety" - mówi Pauline Debrabandere, koordynatorka kampanii Zero Waste France.

Organizacje ekologiczne chcą, aby "szybkie dekoracje" zostały zastąpione - recyklingiem i naprawą. Według szacunków RREUSE, europejskiej sieci przedsiębiorstw zajmujących się ponownym wykorzystaniem produktów, dzięki tej inicjatywie udało się w 2022 r. zaoszczędzić około 1 miliona ton towarów i materiałów pochodzących ze składowisk śmieci. Pozwala to zaoszczędzić równowartość rocznej emisji CO2 ponad 108 tys. obywateli Europy.

Miejskie pszczoły w Gorzowie. Zamieszkały pod filharmoniąPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas