Odkryto nowego robaka płaskiego. Gatunek jest bardzo inwazyjny

W Stanach Zjednoczonych odkryto nowy gatunek robaka płaskiego, którego udało się zidentyfikować w co najmniej trzech obszarach. Płaziniec wyróżnia się inwazyjnością. Warto dodać, że wśród odkrywców znajduje się naukowiec z Uniwersytetu Szczecińskiego.

Odkryto nowy gatunek robaka płaskiego. W pracach pomógł naukowiec z Uniwersytetu Szczecińskiego (na zdjęciu: jeden już ze znanych gatunków płazińców)PAP/Marcin BieleckiPAP

Robaki to zwierzęta, które w obszarze zainteresowań naukowców (z wyjątkiem wybranych ekspertów) przez ponad 100 lat nie cieszyły się większą uwagą. To uległo jednak pewnym zmianom i okazuje się, że na Ziemi nadal żyją gatunki bezkręgowców, których wcześniej nie zidentyfikowano. Dowodzi to odkrycie w Stanach Zjednoczonych.

Nowa gatunek inwazyjnego robaka odkryty w Stanach Zjednoczonych

W trzech stanach USA udało się znaleźć nowego robaka płaskiego z gatunku Amaga pseudobama. Został on po raz pierwszy zauważony w Karolinie Północnej w 2020 r. Początkowo sądzono, że jest to gatunek Obama nungara. Jednak późniejsze badania molekularne wykazały, że mamy tu do czynienia z nowym i wcześniej nieopisanym płazińcem.

Robak ma brązowe zabarwienie i jego długość ciała wynosi kilka centymetrów. Badania i analizy wykazały duże podobieństwa do znanego wcześniej Obama nungara. Ponadto naukowcy odkryli pochodzenie nowego robaka i jest to Ameryka Południowa, choć wcześniej go tam nie opisano.

Później nowy robak został znaleziony na Florydzie i w Georgii, ale naukowcy nie wykluczają, że może mieć siedliska także w innych regionach Stanów Zjednoczonych. Gatunek jest inwazyjny i może dosyć szybko się rozprzestrzeniać. Jego obecność ma wpływ na inne zwierzęta, w tym dżdżownice.

Problem z nimi polega na tym, że są drapieżnikami bezkręgowców glebowych i zjadają głównie dżdżownice. A dżdżownice już mają problemy z powodu np. chemikaliów (...) W niektórych miejscach, takich jak Anglia i Szkocja, to całkiem poważny problem, bo jest już 20 proc. mniej dżdżownic z tego powodu.
powiedział dla PAP-u dr hab. Romain Gastineau, specjalista od sekwencjonowania DNA
 Adiunkt w Instytucie Nauk o Morzu i Środowisku Uniwersytetu Szczecińskiego, dr Romain Gastineau pomógł opisać nowy gatunek robaka płaskiegoPAP/Marcin BieleckiPAP

Udział w odkryciu ma naukowiec z Uniwersytetu Szczecińskiego

Warto dodać, że zespół badaczy, którym przypisuje się odkrycie Amaga pseudobama, składa się z uczonych pochodzących z Narodowego Muzeum Historii Naturalnej w Paryżu, Drexel University i North Carolina State University w Stanach Zjednoczonych, Uniwersytetu Jamesa Cooka w Australii oraz Uniwersytetu Szczecińskiego.

Naukowcem z polskiej placówki jest Francuz dr hab. Romain Gastineau. To specjalista od sekwencjonowania DNA z Instytutu Nauk o Morzu i Środowisku Uniwersytetu Szczecińskiego. Na uczelni zajmuje się m.in. sekwencjonowaniem genomów mitochondrialnych bezkręgowców.

Donald Tusk o bobrach na wałach: Trzeba zmianPolsat NewsPolsat News