Odkryto pięć nowych gatunków żab. Sposób ich rozmnażania się zadziwia

W Papui-Nowej Gwinei odkryto pięć nowych gatunków żab drzewnych. Wykazują cechy niespotykane u osobników tego rodzaju.

Żaby rozmnażają się z daleka od wody.
Żaby rozmnażają się z daleka od wody.123RF/PICSEL

Nowa Gwinea jest domem dla największej ilości gatunków żab na świecie. Dzięki izolacji geograficznej jest domem dla 7 proc. gatunków żab na świecie, stanowiąc zaledwie 0,7 proc. powierzchni lądowej na świecie. Szacuje się, że występuje tam około 700 gatunków. Naukowcy cały czas odkrywają nowe.

Niedawno badacze odkryli pięć nowych żab z rodzaju Litoria. Należy do nich  Litoria gracilis, Litoria naispela, Litoria daraiensis, Litoria haematogasteri Litoria lisae. Zwierzęta odznaczają się nietypowymi cechami.

Nietypowe rozmnażanie

Do tej pory naukowcy twierdzili, że żaby drzewne składają jaja bezpośrednio w wodzie. Okazało się jednak, że nowo opisane gatunki różną się pod tym względem i wykorzystują drzewa i skały jako miejsc rozpłodu. Taki mechanizm mógł pomóc chronić kijanki przed drapieżnikami żyjących bezpośrednio w zbiornikach wodnych.

Nowoodkryte żaby przyklejają do skał bądź drzew woreczek, w którym znajdują się kijanki. Młode przechodzą cały cykl rozwojowy poza wodą.

Mimikra

Kolejną nietypową cechą odkrytych żab jest wzór na ciele, który przypomina ptasie odchody. Zdaniem naukowców jest to rodzaj mimikry, który pozwolił tym zwierzętom dopasować się do otoczenia i skuteczniej przetrwać.

Autoholizm. Jak "samochodoza" niszczy polskie miasta?SCP