Coca-Cola musi zmienić butelki. Komisja Europejska podjęła decyzję
Twierdzenie, że niektóre butelki Coca-Coli są w 100 proc. z recyklingu mogło wprowadzać klientów w błąd - oceniły unijne organy. KE wydała decyzję, w której zobowiązuje napojowego giganta do jaśniejszej komunikacji proekologicznych haseł.

Chodzi o sprawę, którą nagłośniono jeszcze w 2023 r. Coca-Cola, obok innych spożywczych gigantów takich jak Nestle i Danone, została oskarżona o greenwashing, czyli wprowadzanie klientów w błąd pod pozorem dbania o ekologię.
Coca-Cola musi zmienić "zielone" butelki
Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC),wspierana przez Environmental Coalition on Standards (ECOS) i Client Earth, zwróciła uwagę, że Coca-Cola na etykietach swoich butelek zamieszcza błędną informację, że są one w 100 proc. wykonane z plastiku z recyklingu.
Komisja Europejska przychyliła się do wniosku organizacji pozarządowych i nakazała gigantowi naprawienie błędów. Jak przekazano w komunikacie prasowym, Coca-Cola musi teraz informować, że w butelkach tylko materiał zasadniczy jest z recyklingu, ale etykiety czy zakrętki już nie.
Jeszcze inny zarzut dotyczył twierdzeń sugerujących, że plastik z butelek można przetwarzać w nieskończoność. Tymczasem na świecie zaledwie 9 proc. tworzyw sztucznych wraca do obiegu, a recykling prawie zawsze wiąże się z pogorszeniem jakości surowca. Jeśli Coca-Cola nadal będzie chciała używać takich sloganów, będzie musiała być bardziej precyzyjna - podkreśliła KE.
Coca-Cola ma zadbać również o to, by etykiety produktów i materiały marketingowe nie wprowadzały konsumentów w błąd co do korzyści środowiskowych opakowania m.in. w zakresie stosowania zielonej symboliki i obrazów.
"To rozstrzygnięcie podważa fałszywy obraz, jaki tworzyły wprowadzające w błąd twierdzenia przekonujące konsumentów, że samo poddawanie plastikowych butelek recyclingowi to rozwiązanie przyjazne dla środowiska" - podkreśla organizacja ClientEarth, która była wspierała BEUC w przygotowaniu i złożeniu skargi do KE.
Mamy jasny sygnał dla całego sektora: wprowadzające w błąd przekazy dotyczące recyklingu mogą wiązać się z ryzykiem prawnym. Recykling nie nadąża za ogromną skalą produkcji plastiku. Firmy mają dziś wyjątkową szansę, by wpłynąć na nasze nawyki konsumenckie, ale nieprawdziwe hasła skutecznie utrudniają ludziom dokonywanie świadomych i korzystnych dla środowiska wyborów
Coca-Cola rozpoczęła rozmowy z unijną siecią współpracy w zakresie ochrony konsumentów (Consumer Protection Cooperation - CPC), koordynowaną przez Szwedzką Agencję Konsumencką oraz Węgierski Urząd ds. Konkurencji.
Wdrożenie zmian przez Coca-Colę będzie teraz monitorowane przez krajowe organy ochrony konsumentów. Ponadto organy te ocenią również praktyki innych dużych producentów napojów działających na rynku UE i - w razie potrzeby - zobowiążą ich do podjęcia podobnych zobowiązań.