Powstaje najbardziej ekologiczny statek świata. Żagle zadziwiają
Dbając o dobro naszej planety, również świata morskiego, Greenpeace podjął próbę wybudowania statka niezależnego od paliw kopalnych. Żaglowiec powstaje we współpracy ze stocznią Freire Shipyard w Vigo w Hiszpanii i jest finansowany z donacji fundatorów.
"Zakładając, że nasza zbiórka przebiegnie zgodnie z oczekiwaniami, spodziewamy się, że nasz nowy statek rozpocznie kampanię na rzecz lepszego świata w 2027 roku" - możemy przeczytać w komunikacie Greenpeace.
Statek w 100 procentach niezależny od paliw kopalnych
Około dwa tysiące metrów kwadratowych powierzchni żagli, 75 metrów długości, panele słoneczne i akumulatory na całej powierzchni - to wizja nowoczesnego żaglowca. Docelowo statek ma być uniezależniony od paliw kopalnych.
"W momencie uruchomienia będzie to najnowocześniejszy produkt w zakresie zrównoważonej żeglugi" - twierdzą pomysłodawcy.
Ma być dowodem, że przemysł morski może być niezależny od paliw i działać na rzecz redukcji emisji spalin. Jak mówią twórcy “ten nowy statek będzie czymś więcej niż tylko narzędziem kampanii - został zaprojektowany z myślą o pionierskiej zrównoważonej technologii, pokazując w praktyce, że dalekie podróże morskie można realizować przy użyciu różnych źródeł energii odnawialnej."
Greenpeace dąży do zakończenia ery paliw kopalnych.
"Wiemy, że to, co zrobimy w następnej dekadzie, ukształtuje resztę stulecia. Wiemy, że każdy pół stopnia globalnego ocieplenia, każdy półmetrowy wzrost poziomu morza, każdy gatunek, który zniknie z planety, będzie miał wpływ na przyszłość. To, co robimy teraz, ma znaczenie dla życia każdej osoby na naszej wspólnej ziemi, dla ich dzieci i dla każdego przyszłego pokolenia" - czytamy w oświadczeniu.
To nie pierwszy taki ekologiczny statek
Przemysł morski wciąż poszukuje alternatywnych opcji dla żeglugi odnawialnej. Od jakiegoś czasu promuje inicjatywy zrównoważonego transportu.
Niektóre ze słynnych statków już stosuje energię odnawialną. Są to statki towarowe takie jak B9 Sail, Eco Marine Power Wind, Sky Sails/Kite, Flettner Rotor, NYK Super Eco, STX Eoseas czy E/S Orcelle.
Kontenerowiec ma być napędzany metanolem. Ten do tej pory był on używany, jako rozpuszczalnik, oraz paliwo w silnikach spalinowych. W 2015 r. w gdańskiej stoczni "Remontowa" po raz pierwszy na świecie przystosowano silniki statku do napędzania właśnie metanolem.
Najczęściej współczesne, ekologiczne statki wykorzystują energię wiatrową, która przy odpowiednim użytkowaniu potrafi zmniejszyć zapotrzebowanie na paliwo o prawie 50 proc.