Jeszcze więcej delfinów. Badacze zidentyfikowali nowe podgatunki butlonosów

Album rodzinny delfinów znowu się powiększył. Badacze ustalili, że dwie populacje delfinów butlonosych stanowią w rzeczywistości osobne podgatunki, różniące się genetycznie i kulturowo od swoich pobratymców.

Amerykańscy naukowcy odkryli dwa nowe podgatunki delfina butlonosego
Amerykańscy naukowcy odkryli dwa nowe podgatunki delfina butlonosego materiały prasowe

Wydawałoby się, że w przypadku zwierząt tak dużych i tak słynnych jak delfiny naukowcy nie odkryją już niczego nowego. Tymczasem najnowsze badanie opublikowane przez naukowców z Miami wskazuje, że nie wiemy jeszcze wszystkiego o drzewie genealogicznym morskich ssaków. Badacze zidentyfikowali dwa zupełnie nowe podgatunki butlonosów zamieszkujące wschodnią, tropikalną część Pacyfiku.

Dwa nowe gatunki delfinów

"Chociaż istnieje powszechne przekonanie, że wszystkie gatunki delfinów są już znane, postępy technologii i metodologii pozwalają nam pogłębić wiedzę o ich różnorodności biologicznej" - mówi autorka badania dr Ana Costa.

Po przeanalizowaniu serii okazów Costa i jej współpracownicy z federalnej, amerykańskiej agencji National Oceanic and Atmospheric Administration odkryli, że nowy podgatunek, zwany delfinem butlonosym wschodniego tropikalnego Pacyfiku (Tursiops truncatus nuuanu), jest mniejszy niż inne pospolite delfiny butlonose. Delfiny te preferują głębokie wody przybrzeżne między południowym Półwyspem Kalifornijskim a Wyspami Galapagos.

Badacze przeprowadzili pomiary rozmiarów ciała i morfologii czaszek delfinów butlonosych ze wschodniego Pacyfiku przechowywanych w magazynach muzealnych w Stanach Zjednoczonych. Analiza komputerowa miała pozwolić im ustalić to, jak zróżnicowane są rozmiary różnych populacji delfinów butlonosych.

Delfiny wymagają szczególnej ochrony

"Znaleźliśmy dwie odrębne grupy: nowy podgatunek znaleziony we wschodnim tropikalnym Pacyfiku i pospolitego delfina butlonosego występującego głównie we wschodnich i zachodnich wodach północnego Pacyfiku" - mówił Costa. "Delfiny butlonose mogą różnicować się ze względu na warunki środowiskowe panujące w tych wodach, takie jak poziom tlenu i zasolenia oraz temperatura".

Lepsze zrozumienie populacji ssaków morskich jest niezbędne do ochrony różnych gatunków i podgatunków w obliczu globalnego ocieplenia. "Ochrona życia w oceanach powinna być międzynarodowym priorytetem" - podkreśla Costa.

Najmniejsze delfiny świata giną na naszych oczach!AFP