Pieniądze z UE na "zieloną kolej" i podwyżka cen biletów w PKP
Komisja Europejska przeznaczy 145 mln euro z Funduszu Spójności na modernizację i elektryfikację odcinka linii kolejowej na północnym wschodzie Polski. Równolegle PKP podwyższyło cenę biletów kolejowych dla pasażerów nawet o ponad 17 proc. Czy wzrost cen może zniechęcić Polaków do wybierania tej ekologicznej formy transportu?
Komisja Europejska zatwierdziła inwestycję w wysokości ponad 145 mln euro z Funduszu Spójności na modernizację i elektryfikację odcinka linii kolejowej między Ełkiem a Giżyckiem.
Unijna komisarz do spraw spójności i reform, Elisa Ferreira mówi, że projekt modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej zaowocuje szybszymi i częstszymi połączeniami kolejowymi dla polskich obywateli oraz sprawi, że koleje i drogi będą bezpieczniejsze i bardziej dostępne dla osób niepełnosprawnych. "Po raz kolejny polityka spójności pokazuje, że konkretnie poprawia życie obywateli w terenie, zwłaszcza tych najbardziej potrzebujących" - mówiła.
Kolej uchodzi za najbardziej ekologiczną formę transportu. Wraz z rozwojem technologii, pociągi mogą być jeszcze bardziej neutralne dla środowiska, np. poprzez elektryfikację czy technologie wodorowe. W połowie 2021 r. przewoźnik zaczął udostępniać informacje o tym, ile dwutlenku węgla emituje przejazd na danej trasie. Dzięki temu pasażerowie będą mogli porównać swoją podróż z innymi środkami transportu.
PKP poinformowało na początku stycznia, że podwyższy cenę biletów, co może odstraszyć Polaków od korzystania z zielonej formy transportu.
Wyższa cena biletów
PKP ogłasza, że od 11 stycznie wzrosną ceny biletów w PKP Intercity. Więcej zapłacimy za bilety na skład Pendolino (EIP), TLK oraz IC. Spółka mówi, że cena biletów jest wynikiem coraz wyższych rachunków za energię elektryczną, inflacji i poziomu stóp procentowych.
Od 11 stycznia bilety na pociągi EIP/Pendolino będą droższe o średnio 17,8 proc. EIC, czyli Express Intercity o niecałe 12 proc. Bilety odcinkowe będą droższe o 10 proc, podobnie jak karty Intercity, którymi można odbywać nielimitowane podróże.
Pociągi Pendolino to dla wielu podróżnych najlepsza forma przejazdu pomiędzy miastami takimi jak Kraków, Warszawa, Gdynia. Pendolino kursuje też pomiędzy Pomorzem a Śląskiem.
Przewoźnik komentuje podwyżkę cen, twierdząc, że energia elektryczna podrożała na Towarowej Giełdzie Energii o 62 proc. - stąd podwyżka cen biletów.
W 2022 r. pociągami PKP IC podróżowało niemal 59 mln pasażerów.
Za mało połączeń
Iwona Budych, prezeska Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe mówi, że problem wykluczenia komunikacyjnego dotyka 15 mln mieszkańców Polski. Ekspertka zauważa, że rosnące koszty utrzymania transportu publicznego w miastach i gminach wkrótce spowodują cięcia w siatkach połączeń, a następnie całkowitą redukcję kursów na wybranych trasach.
Jak mówi Iwona Budych, polski transport publiczny różni się do tego, jaki można spotkać w innych krajach zachodnich. "My Polacy nie wybieramy transportu publicznego jako domyślnego środku transportu. Jest to raczej opcja awaryjna". I rzeczywiście podróż pociągiem to dla wielu osób wciąż rzadziej wybierana od auta alternatywa.
Jak to zmienić? Ważne są zmiany - technologiczne, zwiększenie komfortu pasażerów, konsekwencja w układaniu rozkładów jazdy oraz ulepszenie siatki połączeń. "Mamy kilka obszarów do poprawy" - podsumowuje prezeska Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe.