Symbol recyklingu wprowadza w błąd 68 proc. badanych. Jak to zmienić?
Magdalena Mateja-Furmanik
Każdy wie, że symbolem recyklingu są trzy wskazujące na siebie strzałki ułożone w trójkąt. Mało kto wie, że oznacza on również rodzaj stopu materiału, z którego został wykonany produkt, który wcale nie musi nadawać się do recyklingu.
Świadomość ekologiczna konsumentów rośnie. Przekłada się to na fakt, że zgodnie z badaniem Global Sustainability Study 2021 przeprowadzonym przez Simon-Kucher & Partners - firmę zajmującą się doradztwem strategicznym dla biznesu, aż 1/3 światowej populacji jest gotowa płacić więcej za produkt zrównoważony.
Symbol recyklingu może wprowadzać w błąd
Stosunek do zmian we wzorach konsumpcji zależy od pokolenia. Jak wskazuje BusinessWire, 24 proc. ludzi z pokolenia wyżu demograficznego ("baby boomers)" jak i pokolenia X deklaruje, że "znacząco zmieniło swoje zachowanie w kierunku bardziej zrównoważonym" - liczba ta wzrasta do 32 proc. wśród dla millenialsów.
Chociaż cena i jakość są wciąż dominującym czynnikiem wpływającym na zakupy, aż 50 proc. konsumentów uważa, że dla nich ekologiczność również wpływa na całościową wartość produktu.
Wszystko wskazuje na to, że w przyszłości konsumenci będą oczekiwać, że produkty będą przyjazne dla środowiska, a nie traktować ten fakt jako dodatek. Z tego powodu kwestia oznaczeń na opakowaniach staje się bardzo ważna, ponieważ może wprowadzać w błąd konsumentów, co jest niezgodne z prawem.
Co to kod RIC?
Kod RIC (resin identification code) bardzo przypomina symbol recyklingu. Przedstawia on trzy dobrze nam znane strzałki z cyfrą w środku i krótkim podpisem pod spodem. Oznacza on rodzaj stopu materiału, jaki był użyty do produkcji opakowania.
Przykładowo, butelka plastikowa na wodę ma oznaczenie 1 i jest podpisana jako "PET. Z kolei zakrętka na tę wodę ma oznaczenie 2 i jest podpisana jako "HDPE".
Podczas gdy oba tworzywa są poddawane recyklingowi, wiele opakowań jest oznaczone numerem 7 i czasem podpisane jako "other" czyli inne. Oznacza to, że zostały wykonane z mieszanki wielu materiałów i nie nadają się do recyklingu. Mimo to należy je wyrzucić do żółtego worka na tworzywa, ponieważ mogą być przerobione na paliwo alternatywne.
Zielona dezinformacja
Jak pokazuje raport Consumer Brands Association z 2019r, aż 68 proc. Amerykanów zakłada, że każdy produkt z kodem RIC nadaje się do recyklingu.
"Kiedy przemysł tworzyw sztucznych dokooptował symbol recyklingu do etykietowania swoich produktów, rozpoczął trwającą dziesięciolecia kampanię dezinformacyjną, która miła przekonać Amerykanów, że wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych nadają się do recyklingu. Nic bardziej mylnego." - mówi Martin Bourque, dyrektor wykonawczy Centrum Ekologii i współzałożyciel Alliance of Mission-Based Recyclers (AMBR) w rozmowie z popsci.com.
Pewne wątpliwości może budzić metodologia eksperymentu. Badanym najpierw zostały przedstawione różne symbole związane z recyklingiem, które musieli odpowiednio sklasyfikować.
Okazało się, że aż 68 proc. osób stwierdziła, że każde oznaczenie z trzema strzałkami oznacza, że opakowanie można poddać recyklingowi, ale nie wiadomo, czy osoby badane wcześniej w ogóle wiedziały o istnieniu takich symboli na opakowaniach. Jeśli nie, nie mogły wpłynąć na ich decyzje podczas wyrzucania, zatem dezinformacja byłaby tylko teoretyczna, ale nie praktyczna. Znak kodu RIC jest bardzo mały i często trudno widoczny. Czasami trzeba się bardzo postarać, by go zobaczyć. Istnieje duża szansa, że większość badanych zobaczyła kod RIC pierwszy raz w życiu dopiero podczas eksperymentu.
Nie zmienia to faktu, że jeśli zauważony to wprowadza w błąd większość konsumentów. Z uwagi na fakt, że wrażliwość ekologiczna społeczeństwa rośnie, można się spodziewać, że więcej osób będzie dociekliwiej studiować opakowania przed wyrzuceniem i szansa pomyłki wzrasta.
W związku z tym Agencja Ochrony Środowiska w Stanach Zjednoczonych oświadczyła, że symbol trzech wskazujących na siebie strzałek do oznaczenia kodu RIC wprowadza w błąd konsumentów i planuje zamiast tego wprowadzić symbol trójkąta równobocznego. Zmiana została już wdrożona w stanie Kalifornia, jednak docelowo ma objąć cały kraj.
Źródło: popsci.com, consumerbrandsassociation.org, carsey.unh.edu, Business Wire