Symbol recyklingu wprowadza w błąd 68 proc. badanych. Jak to zmienić?

Magdalena Mateja-Furmanik

Każdy wie, że symbolem recyklingu są trzy wskazujące na siebie strzałki ułożone w trójkąt. Mało kto wie, że oznacza on również rodzaj stopu materiału, z którego został wykonany produkt, który wcale nie musi nadawać się do recyklingu.

Dane marketingowe wskazują na to, że z roku na rok coraz więcej ludzi chętniej sięga po produkty oznaczone jako "zrównoważone". Oznacza to, że kwestia tego, czy opakowanie nadaje się do recyklingu czy nie staje się coraz bardziej ważne. Niestety obecne oznaczenia mogą wprowadzać w błąd.
Dane marketingowe wskazują na to, że z roku na rok coraz więcej ludzi chętniej sięga po produkty oznaczone jako "zrównoważone". Oznacza to, że kwestia tego, czy opakowanie nadaje się do recyklingu czy nie staje się coraz bardziej ważne. Niestety obecne oznaczenia mogą wprowadzać w błąd.

Świadomość ekologiczna konsumentów rośnie. Przekłada się to na fakt, że zgodnie z badaniem Global Sustainability Study 2021 przeprowadzonym przez Simon-Kucher & Partners - firmę zajmującą się doradztwem strategicznym dla biznesu, aż 1/3 światowej populacji jest gotowa płacić więcej za produkt zrównoważony.

Symbol recyklingu może wprowadzać w błąd

Stosunek do zmian we wzorach konsumpcji zależy od pokolenia. Jak wskazuje BusinessWire, 24 proc. ludzi z pokolenia wyżu demograficznego ("baby boomers)" jak i pokolenia X deklaruje, że "znacząco zmieniło swoje zachowanie w kierunku bardziej zrównoważonym" - liczba ta wzrasta do 32 proc. wśród dla millenialsów. 

Chociaż cena i jakość są wciąż dominującym czynnikiem wpływającym na zakupy, aż 50 proc. konsumentów uważa, że dla nich ekologiczność również wpływa na całościową wartość produktu.

Wszystko wskazuje na to, że w przyszłości konsumenci będą oczekiwać, że produkty będą przyjazne dla środowiska, a nie traktować ten fakt jako dodatek. Z tego powodu kwestia oznaczeń na opakowaniach staje się bardzo ważna, ponieważ może wprowadzać w błąd konsumentów, co jest niezgodne z prawem. 

Co to kod RIC?

Przykład kodu RIC. Nie wszystkie produkty nim oznaczone są poddawane recyklingowi. 123RF/PICSEL

Kod RIC (resin identification code) bardzo przypomina symbol recyklingu. Przedstawia on trzy dobrze nam znane strzałki z cyfrą w środku i krótkim podpisem pod spodem. Oznacza on rodzaj stopu materiału, jaki był użyty do produkcji opakowania. 

Przykładowo, butelka plastikowa na wodę ma oznaczenie 1 i jest podpisana jako "PET. Z kolei zakrętka na tę wodę ma oznaczenie 2 i jest podpisana jako "HDPE". 

Kod RIC. Opakowania z takim oznaczeniem nie będą poddawane recyklingowi. Wciąż należy je wrzucić do żółtego worka, ponieważ mogą zostać przerobione na paliwo alternatywne.123RF/PICSEL

Podczas gdy oba tworzywa są poddawane recyklingowi, wiele opakowań jest oznaczone numerem 7 i czasem podpisane jako "other" czyli inne. Oznacza to, że zostały wykonane z mieszanki wielu materiałów i nie nadają się do recyklingu. Mimo to należy je wyrzucić do żółtego worka na tworzywa, ponieważ mogą być przerobione na paliwo alternatywne.  

Zielona dezinformacja 

Jak pokazuje raport Consumer Brands Association z 2019r, aż 68 proc. Amerykanów zakłada, że każdy produkt z kodem RIC nadaje się do recyklingu.

"Kiedy przemysł tworzyw sztucznych dokooptował symbol recyklingu do etykietowania swoich produktów, rozpoczął trwającą dziesięciolecia kampanię dezinformacyjną, która miła przekonać Amerykanów, że wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych nadają się do recyklingu. Nic bardziej mylnego." - mówi Martin Bourque, dyrektor wykonawczy Centrum Ekologii i współzałożyciel Alliance of Mission-Based Recyclers (AMBR) w rozmowie z popsci.com.

Pewne wątpliwości może budzić metodologia eksperymentu. Badanym najpierw zostały przedstawione różne symbole związane z recyklingiem, które musieli odpowiednio sklasyfikować.

Okazało się, że aż 68 proc. osób stwierdziła, że każde oznaczenie z trzema strzałkami oznacza, że opakowanie można poddać recyklingowi, ale nie wiadomo, czy osoby badane wcześniej w ogóle wiedziały o istnieniu takich symboli na opakowaniach. Jeśli nie, nie mogły wpłynąć na ich decyzje podczas wyrzucania, zatem dezinformacja byłaby tylko teoretyczna, ale nie praktyczna. Znak kodu RIC jest bardzo mały i często trudno widoczny. Czasami trzeba się bardzo postarać, by go zobaczyć. Istnieje duża szansa, że większość badanych zobaczyła kod RIC pierwszy raz w życiu dopiero podczas eksperymentu.

Nie zmienia to faktu, że jeśli zauważony to wprowadza w błąd większość konsumentów. Z uwagi na fakt, że wrażliwość ekologiczna społeczeństwa rośnie, można się spodziewać, że więcej osób będzie dociekliwiej studiować opakowania przed wyrzuceniem i szansa pomyłki wzrasta.    

W związku z tym Agencja Ochrony Środowiska w Stanach Zjednoczonych oświadczyła, że symbol trzech wskazujących na siebie strzałek do oznaczenia kodu RIC wprowadza w błąd konsumentów i planuje zamiast tego wprowadzić symbol trójkąta równobocznego. Zmiana została już wdrożona w stanie Kalifornia, jednak docelowo ma objąć cały kraj.

Źródło: popsci.com, consumerbrandsassociation.org, carsey.unh.edu, Business Wire

Moda na recykling: Rejowiec FabrycznyBee Music, Monika Batogowska
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas