Delfin z "kciukami" znaleziony w Morzu Jońskim. Naukowcy: To niepokojące

W sporą konfuzję wprowadziło naukowców odkrycie i złowienie w wodach okalających Grecję delfina o płetwach przekształconych w coś, co przypomina kciuki. W Grecji już pojawiły się opinie, że to potwierdzenie istnienia istot znanych raczej z mitologii albo kryptozoologii. Naukowcy uważają, że to niewiele ma wspólnego z czasami antycznymi, raczej z naszą współczesnością.

Naukowcy odkryli w Morzu Jońskim wyjątkowego delfina. Jego płetwy wyglądają jakby miały kciukiWanax01/Alexandros Frantzis/Pelagos Cetacean Research InstituteWikimedia

Osobnik schwytany w Grecji to delfin pręgoboki - kosmopolityczny gatunek morskiego ssaka spotykanego niemal we wszystkich tropikalnych i ciepłych wodach świata. Sporadycznie, acz bardzo rzadko widuje się go także w Bałtyku.

W Morzu Śródziemnym i na greckich wodach jest jednym z najczęściej spotykanych delfinów. Do tego stopnia, że wiele państw śródziemnomorskich, np. Francja czy Grecja, organizują stałe wycieczki na ich obserwowanie na pełnym morzu.

Wyjątkowy delfin z "kciukami" odkryty w Grecji

Jego nazwa wzięła się od czarnego paska biegnącego wzdłuż boku w kierunku ogona. Niemal jak u ryb oddziela on ciemniejszy wierzch ciała od niemal białego brzucha. To sprawia, że delfina pręgobokiego nie sposób pomylić z innymi gatunkami delfinów.

To jednak stała specyfika tego zwierzęcia. To, co znaleziono u delfina w wodach Grecji, to już niezwykła anomalia, która zdumiała wszystkich. Oto bowiem jego płetwy mają niezwykłe zakończenie, jakby przekształcały się w palce podobne do kciuków.

"To pierwszy raz, gdy zbadaliśmy tę zaskakującą budowę płetw w trakcie 30 lat badań delfinów na otwartym morzu, włączając w to badania prowadzone przez trzy dekady na wszystkich delfinów wyrzuconych na brzeg u wybrzeży Grecji" - zakomunikował Alexandros Frantzis, koordynator naukowy i prezes z Instytutu Badań nad Waleniami Pelagos. Cytuje go Live Science.

Delfin pręgoboki
Delfin pręgobokiAlina MartinWikimedia

Tymczasem teraz takie delfiny zaobserwowano już dwukrotnie u greckich wybrzeży Morza Jońskiego, który oddziela Grecję i jej zachodnie wybrzeża od Włoch. A zatem nie jest to przypadek i jakaś pojedyncza modyfikacja jednego delfina, ale coś, co dzieje się z nimi w szerszej skali.

Delfin z palcami jak stworzenie z greckiej mitologii

Delfin z kciukami - jak się go teraz określa w Grecji - schwytany został w Zatoce Korynckiej należącej do Morza Jońskiego. Wśród badanych tam 1300 delfinów pręgobokich pływających w tej zatoce, ten jeden się wyróżniał. Niezwyczajnie wyglądający delfin nie został odrzucony przez stado. Jak donoszą naukowcy, bawił się, skakał i pływał z resztą grupy, która nie widziała w nim nic dziwnego.

Coś dziwnego widzą w delfinie jednak naukowcy, którzy zastanawiają się, co spowodowało anomalię. Ich zdaniem, podobna do kciuków modyfikacja płetw zwierzęcia jest wywołana nie chorobą, ale raczej aberracją genetyczną spowodowaną ciągłym chowem wsobnym. To sytuacja, gdy zaczynają się rozmnażać osobniki zbyt blisko spokrewnione. Pula genów się osłabia, zwierzęta zaczynają zapadać na choroby genetyczne.

Lisa Noelle Cooper, profesor anatomii ssaków na Uniwersytecie Medycznym Północno-Wschodniego Ohio, wyjaśnia: "Biorąc pod uwagę, że wada występuje zarówno w lewej, jak i prawej płetwie, prawdopodobnie jest ona wynikiem uszkodzonych genów, który rzeźbi płetwę w okresie ciąży".

Warto pamiętać, że delfiny i inne walenie mają kończyny zbudowane tak jak my, co najwyżej z inną długością kości i palców. Są one jednak widoczne w szkielecie. To pozostałość po lądowych trybie życia przodków waleni. Kości te osłania jednak płetwa, więc ich nie widać. W przypadku delfina z kciukami z Grecji genetyczna wada spowodowała, że zwierzę urodziło się bez osłony palców w postaci tkanki płetw, z widocznym kciukiem i palcem serdecznym.

Polowania na delfiny w Japonii. Cierpienie zwierzątINTERIA.PL