Tak latają pająki. Potrzebna jest im… elektryczność

Pająki wypracowały sobie wyjątkową umiejętność, która przypomina latanie. Typowe pajęczaki oczywiście nie mają skrzydeł i nie fruwają w klasyczny sposób, ale w swoim arsenale sztuczek mają inną, ważną broń – pajęcze sieci. To właśnie dzięki nim mogą błyskawicznie wznieść się ku górze, co przypomina latanie. Naukowcy prawdopodobnie odkryli tajemnicę, która umożliwia ten proces – chodzi o pole elektryczne.

Pająki mają jedyny w swoim rodzaju sposób na unoszenie się w powietrzu. Naukowcy postanowili zbadać, co kryje się za tą tajemniczą sztuczką arachnidów MediaNews Group/Reading Eagle via Getty Images / ContributorGetty Images

Latanie pająków od wieków fascynuje badaczy. Zdarza się, że te bezkręgowce przemieszczają się w powietrzu na naprawdę imponujące odległości, korzystając w tym celu prawie wyłącznie ze swoich sieci. Naukowcy zadawali sobie jednak pytanie, co dodatkowo pomaga pająkom w tak sprawnym poruszaniu się w atmosferze. Jeszcze do niedawna przeważała teoria, że rozwiązaniem tej zagadki są ruchy powietrza. Zakładano, że pająki latają niczym balony, unosząc się dzięki cieplejszym prądom i przemieszczając się z wiatrem.

Jak latają pająki? Chodzi o pole elektryczne

Z tą hipotezą nie zgadzają się jednak współcześni badacze, bowiem pajęczaki potrafią także unosić się w bezwietrzne dni. Wysnuli oni swój wniosek: pająki latają dzięki falom elektryczności. W 2018 roku naukowcy z Anglii dowiedli, że pola elektryczne wytwarzane przez warunki pogodowe są na tyle silne, aby podnieść z ziemi nie tylko pajęcze sieci, ale także arachnidy, które je tkają.

W najnowszym badaniu naukowcy z uniwersytetów w Notre-Dame i Kalifornii poszli o krok dalej: stworzyli specjalny model matematyczny, który analizuje elektromagnetyczne właściwości sieci pająków. Wiadomo już, że pajęczaki mogą wyposażyć je w ujemne ładunki elektryczne, co pomaga chwytać ofiary i zanieczyszczenia. Teraz, dzięki komputerowym symulacjom, badacze przekonali się jednak, że ujemnie naładowane nici rozchylają się, unosząc w ten sposób bezkręgowce ku górze.

- Sądzimy, że, przynajmniej dla małych pająków, pole elektryczne bez żadnej pomocy wiatru może powodować efekt unoszącego się balonu - powiedział na łamach czasopisma Physics jeden z naukowców badających pajęcze loty.

Może to potwierdzać również teorię, że pająki - podobnie jak wiele innych owadów - potrafią wykrywać elektryczność w atmosferze. Innymi przykładami takich bezkręgowców są trzmiele, które wyczuwają pola elektryczne między nimi a kwiatami. Z kolei pszczoły potrafią wykorzystywać ładunki elektryczne do komunikacji z innymi osobnikami swojego gatunku.

Phidippus Putnami. Uroczy skaczący pająk© 2017 Associated Press