Miliony zgonów z powodu zanieczyszczenia środowiska. Sytuacja jest coraz gorsza

Jak wynika z nowego przeglądu badań opublikowanego w czasopiśmie "Lancet Planetary Health", zanieczyszczenia środowiska zabijają 9 milionów ludzi rocznie, co stanowi jedna szóstą wszystkich zgonów na świecie. Za 75 proc. tej liczby odpowiada zanieczyszczenie powietrza.

Ocieplanie domów węglem - dodatkowo często spalanym w złej jakości piecach - jest główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza w Polsce.Andrzej SidorAgencja FORUM

W analizie stwierdzono, że toksyczne powietrze oraz zanieczyszczona woda i gleba "stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego i zdrowia planety oraz zagrażają trwałości nowoczesnych społeczeństw".

Liczba zgonów spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza jest większa niż liczba zgonów spowodowanych wypadkami drogowymi, HIV/AIDS, malarią i gruźlicą łącznie, czy też nadużywaniem narkotyków i alkoholu. Badacze obliczyli, że wpływ ekonomiczny zgonów spowodowanych zanieczyszczeniem środowiska wynosi 4,6 biliona dolarów, czyli około 9 milionów dolarów na minutę.

Ogólny wpływ zanieczyszczeń nie uległ zmniejszeniu od czasu pierwszego globalnego przeglądu na ten temat w 2017 r., od kiedy to 45 milionów osób straciło życie z ich powodu.

Naukowcy twierdzą, że zapobieganie zanieczyszczeniom zostało w dużej mierze pominięte w międzynarodowej agendzie rozwoju, a środki na ten cel od 2015 r. wzrosły jedynie minimalnie.

Wielkie zagrożenia

Liczba zgonów spowodowanych toksycznym powietrzem i chemikaliami wzrosła o 7 proc. od poprzedniego przeglądu i o 66 proc. od 2000 r., co było spowodowane zwiększonym spalaniem paliw kopalnych, wzrostem liczby ludności i nieplanowaną urbanizacją.

Naukowcy stwierdzili, że zanieczyszczenie środowiska, kryzys klimatyczny oraz destrukcja przyrody, "to kluczowe globalne problemy naszych czasów". Według nich kwestie te są ze sobą ściśle powiązane, a rozwiązanie każdej z nich pomoże też rozwiązać pozostałe.

"Zanieczyszczenie jest nadal największym egzystencjalnym zagrożeniem dla zdrowia ludzi i planety. Zapobieganie zanieczyszczeniom może również spowolnić zmiany klimatyczne - co przynosi podwójną korzyść dla zdrowia planety - a nasz raport wzywa do masowego, szybkiego przejścia od wszystkich paliw kopalnych do czystej, odnawialnej energii" - powiedział prof. Philip Landrigan, z Boston College w USA i główny autor analizy

Badacze stwierdzili również, że liczba zgonów spowodowanych zanieczyszczeniami chemicznymi jest prawdopodobnie zaniżona, ponieważ tylko niewielka część z 350 tys. syntetycznych substancji chemicznych będących w użyciu została odpowiednio przetestowana pod kątem bezpieczeństwa.

Przemysław Białkowski podcast: Sprzątanie rzekSCP