Astronomowie odkryli nowe gwiazdy. Są sto razy jaśniejsze od Słońca

Nowo odkryte białe karły są dwadzieścia razy gorętsze i sto razy jaśniejsze od naszego Słońca - co czyni je jednymi z najgorętszych ciał niebieskich w naszej galaktyce.

Powierzchnia najgorętszej, nowoodkrytej gwiazdy ma aż 180 tys. stopni Celsjusza.123RF/PICSEL

Międzynarodowy zespół badawczy kierowany przez astronoma Simona Jeffery'ego z Obserwatorium Armagh w Irlandii Północnej odkrył osiem najgorętszych gwiazd w naszym Wszechświecie. Ich powierzchnia ma ponad 100 tys. stopni Celsjusza. Dla porównania temperatura powierzchni naszego Słońca wynosi "tylko" 5 800 stopni.

Zespół badawczy przeanalizował zbiory danych uzyskane za pomocą Wielkiego Teleskopu Afryki Południowej (SALT). Ich celem było zbadanie etapów ewolucyjnych wysoko rozwiniętych gwiazd, takich jak białe karły.

Naukowcy opublikowali swoje wyniki w czasopiśmie Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

180 tys. stopni na najgorętszym białym karle

Naukowcy odkryli osiem supergorących gwiazd podczas przeglądu bogatych w hel gorących podkarłów. Są to gwiazdy spalające hel z bardzo cienką otoczką wodorową. Zespół badawczy zebrał dane w jednym z najciemniejszych miejsc na świecie, około 400 kilometrów na północny wschód od Kapsztadu, używając największego pojedynczego teleskopu na półkuli południowej - SALT.

Podczas analizy zbiorów danych międzynarodowy zespół badawczy dokonał zaskakującego odkrycia: oprócz gorących podkarłów odkryli osiem najgorętszych białych karłów w naszej galaktyce.

Wszystkie nowoodkryte gwiazdy znajdują się w zaawansowanym stadium swojego cyklu życia i zbliżają się do śmierci jako białe karły.

Białe karły są najgęstszymi istniejącymi gwiazdami zbudowanymi ze zwykłej materii. Jednak przy rozmiarach zbliżonych do naszej Ziemi są one milion razy masywniejsze. Zarówno gorące podkarły, jak i białe karły mogą mieć wysoką temperaturę powierzchniową.

Najgorętszym odkrytym przez zespół badawczy był biały karzeł o nazwie SALT J213742.6−382901 o temperaturze powierzchni 180 tys. stopni Celsjusza.

Jest to imponujące odkrycie, ponieważ gwiazdy o temperaturze powierzchni ponad 100 tys. stopni są niezwykle rzadkie.

Sto razy jaśniejszy od słońca

Nie tylko wysoka temperatura powierzchni jest szczególną cechą nowo odkrytych gwiazd: wszystkie świecą bardzo jasno, około sto razy jaśniej niż nasze Słońce. Ponieważ jednak znajdują się w odległości od 1 500 do 22 000 lat świetlnych od Ziemi, w przeciwieństwie do Słońca oddalonego o około osiem minut świetlnych, nie można ich zobaczyć gołym okiem na nocnym niebie.

Inną szczególną cechą jest gwiazda odkryta przez naukowców o nazwie SALT J203959.5−034117. Jest to gwiazda centralna innej nowo odkrytej mgławicy planetarnej, która ma średnicę jednego roku świetlnego. Dwa z pozostałych odkrytych ciał niebieskich to gwiazdy oscylujące.

Ze względu na ich wysoki stopień ewolucji i ich specjalne właściwości, osiem supergorących gwiazd może przyczynić się do zrozumienia późnych faz ewolucji gwiazd w przyszłości. Wyniki mogą również rzucić nowe światło na powstawanie naszej galaktyki.

Gdzie wędrują nasze śmieci?SCP