​Planeta ludzi i... krów. Dzikie ssaki stanowią mizerny odsetek liczby wszystkich zwierząt

Nawet największe dziko żyjące ssaki, takie jak wieloryby, stanowią jedynie nikły odsetek łącznej masy wszystkich zamieszkujących Ziemię zwierząt. Najnowsze badanie wskazuje, do jakiego stopnia planetę zdominował człowiek i udomowione przez niego zwierzęta.

Większość zwierząt na Ziemi to te hodowane na nasze potrzeby
Większość zwierząt na Ziemi to te hodowane na nasze potrzebyANDY DAVIES/Science Photo Library/East NewsEast News

Przytłaczająca większość zwierząt żyjących na naszej planecie to ludzie i te ssaki i ptaki, które hodujemy dla własnych potrzeb. Badanie naukowców z Uniwersytetu w Würzburgu wskazuje jednak jak ogromna przepaść powstała między światem dzikim a podbitym przez człowieka.

Zgodnie z badaniem opublikowanym właśnie w Proceedings of the National Academy of Sciences, dziko żyjące ssaki lądowe ważą łącznie 22 mln ton. Ssaki morskie, w tym wieloryby, to kolejnych 40 mln ton. To wyjątkowo słaby wynik. Same mrówki ważą łącznie 80 mln ton. Ale żadne inne stworzenie nie zdominowało ziemskich ekosystemów tak, jak my.

Choć przeciętny człowiek znacząco ustępuje wagą słoniom czy kaszalotom, wszyscy przedstawiciele Homo sapiens łącznie ważą aż 390 mln ton. Udomowione przez nas zwierzęta (i te, które zdecydowały się z nami zamieszkać, takie jak szczury), to kolejnych 630 mln ton biomasy.

Badacze byli w stanie znaleźć szczegółowe dane dotyczące globalnej liczby, masy ciała, zasięgu i innych miar dla 392 gatunków dzikich ssaków, wystarczających do bezpośredniego obliczenia ich całkowitej biomasy. Aby przewidzieć całkowitą masę mniej zbadanych gatunków, wykorzystali dane dotyczące połowy z 392 gatunków do wytrenowania systemu uczenia maszynowego. Przetestowali i udoskonalili model, aż ten mógł dokładnie przewidzieć biomasę drugiej połowy gatunków, których liczebność była dobrze zmiana.

Następnie wprowadzili do modelu wszelkie dane, jakie mogli znaleźć – zasięgi występowania, rozmiary ciała, liczebność, dietę – dla każdego z około 4400 dodatkowych gatunków ssaków, aby oszacować ich biomasę i liczebność.

Jelenie, gryzonie i długo nic

Na lądzie większość biomasy dzikich ssaków koncentruje się w kilku gatunkach o dużych ciałach, w tym dzikach, słoniach, kangurach i kilku rodzajach jeleni.

10 najpowszechniejszych gatunków łącznie waży 8,8 miliona ton – 40% szacowanej globalnej biomasy dzikich ssaków lądowych, podał zespół Milo. Aż 10 proc. łącznej ssaczej biomasy przypada na jelenie. Gryzonie – nie licząc szczurów i myszy związanych z człowiekiem – stanowią 16%, a zwierzęta mięsożerne 3% tej biomasy. Wśród ssaków morskich za ponad połowę łącznej masy odpowiadają planktonożerne wieloryby.

Ale pod względem liczebności to nietoperze rządzą światem dzikich ssaków: stanowią dwie łącznej liczby dziko żyjących osobników, choć odpowiadają zaledwie za 7 proc. masy lądowych ssaków.Wśród udomowionych zwierząt bezkonkurencyjne okazały się krowy, które ważą łącznie 420 milionów ton.

Psy ważą mniej więcej tyle, co wszystkie dzikie ssaki lądowe. Biomasa kotów domowych jest około dwukrotnie większa niż słoni afrykańskich i czterokrotnie większa niż łosi.

"Zwierzostan": KrowyPOLSAT GO