Nike oskarżona o greenwashing
Jedna z wiodących marek odzieży sportowej, Nike znalazła się w centrum afery zwieńczonej sądowym procesem. Grupa pozywających twierdzi, że firma Nike USA Inc. wprowadza konsumentów w błąd. Chodzi o zrównoważoną linię produktów pod nazwą "Sustainability Collection".
W pozwie zbiorowym firma Nike została oskarżona o tzw. greenwashing, czyli stwarzanie pozorów bycia ekologicznym i zrównoważonym oraz w związku z tym wprowadzenie w błąd klientów, którzy sugerują się tym komunikatem. Konkretnie chodzi o linię o nazwie "Sustainability Collection", która według firmy pochodzi z materiałów z recyklingu.
Powódka Maria Guadalupe Ellis twierdzi, że Nike nazywa swoją linię produktów zrównoważoną, a w rzeczywistości mniej niż 10 proc. produktów faktycznie wykonano z materiałów pochodzących z recyklingu.
Zrównoważona czy nie?
W pozwie zbiorowym przeciwko Nike zwrócono również uwagę na metody stosowane w produkcji “zrównoważonej" kolekcji. Jak twierdzą autorzy pozwu, produkty niesprzedane trafiają m.in. na wysypiska śmieci i zwiększają tym skalę zaśmiecenia. Pozywający uważają, że firma wykorzystuje rosnące poparcie dla mody ekologicznej i przyjaznej dla środowiska i przyciąga potencjalnych klientów "ekościemą". W rzeczywistości jednak czerpie zyski od osób, które nie chcą wspierać trendu fast fashion.
"Zdecydowana większość produktów z kolekcji Nike" Sustainability "jest wykonana z materiałów na bazie tworzyw sztucznych" - napisano w pozwie. Materiały syntetyczne takie jak poliester czy akryl powodują zwiększenie zanieczyszczenia mikroplastikiem nie przyczyniają się więc do poprawy, a pogorszenia stanu środowiska.
Pozew zbiorowy Nike oparto na zapisach z ustawy o naruszeniu zasad praktyk handlowych stanu Missouri, polegających m.in. na wprowadzeniu w błąd i oszustwie.