W Norwegii powstał najdłuższy tunel dla rowerów w Europie
W mieście Bergen w Norwegii wkrótce zostanie otwarty 3-kilometrowy tunel pieszo-rowerowy. Samochody nie będą miały do niego wstępu. To najdłuższa tego typu konstrukcja w całej Europie. Tunel zostanie otwarty już 15 kwietnia, a miasto zachęca pieszych i cyklistów do jego przetestowania.

Tunel pieszo-rowerowy w mieście Bergen ma trzy kilometry i łączy dzielnicę Minde z Fyllingsdalen. Poprowadzono go równolegle do otwartej niedawno drugiej linii szybkiego tramwaju Bybanen, dzięki której można przejechać pod górą Løvstakken w południowej części miasta. Początkowo miał być to tylko tunel ewakuacyjny dla osób korzystających z tramwaju, ale powstał pomysł, aby wykorzystać go także jako atrakcyjną trasę dla rowerów i pieszych.
Najdłuższy tunel rowerowy w Europie i prawie najdłuższy na świecie
Inwestycja w Bergen to najdłuższy tunel rowerowy w Europie. Na świecie dłuższy jest tylko tunel Snoqualmie niedaleko Seattle w USA, który ma 3,6 km długości. Został on jednak przerobiony z opuszczonego tunelu kolejowego. Dlatego można powiedzieć, że przejazd w Norwegii jest najdłuższy na świecie, jeśli weźmiemy pod uwagę inwestycje stworzone od razu z myślą o rowerzystach.
"W Bergen lubimy pobijać rekordy, więc teraz dostaniemy najdłuższy tunel rowerowy na świecie" - mówi Rune Bakervik, przewodniczący rady miasta. "Wiele osób będzie tam też trenować. Inwestycja otwiera dużo świetnych możliwości do organizowania wyścigów i zawodów" - dodaje miejski polityk.
Konstrukcja, która powstała pod górą Løvstakken przy okazji budowy tunelu dla tramwajów, ma sześć metrów szerokości. Z tego 3,5 metra przeznaczono dla rowerzystów i rowerzystek, a 2,5 metra - dla pieszych. Tunel jednośladem pokonuje się w ok. 10 minut, a na nogach - w ok. pół godziny.
Norwegia. Tunel w Bergen wkrótce otworzy się dla rowerzystów i biegaczy
Nowa inwestycja przyda się także osobom, które chcą przejechać z Fyllingsdalen do centrum Bergen. Dzięki tunelowi trasa skróci się do ok. 8 kilometrów i jej pokonanie rowerem zajmie zaledwie 25 minut. Do tej pory na przejechanie tego odcinka trzeba było przeznaczyć co najmniej 40 minut.
Zobacz również:
Osoby, które zechcą pokonać przejazd pod górą Løvstakken nie będą się nudzić, bo na trasie zamontowano efektowne oświetlenie. Tunel może kusić też biegaczy - aby zachęcić ich do wybrania tej trasy, w środku utrzymywana będzie temperatura minimum 7 stopni Celsjusza. O bezpieczeństwo zadbają kamery monitoringu i telefony rozmieszczone co 250 metrów.
Najdłuższy tunel pieszo-rowerowy w Europie będzie na noc zamykany. Korzystać z niego można tylko w godzinach 5:30 - 23:30. Wielkie otwarcie planowane jest na 15 kwietnia. Podczas wydarzenia na trasie tunelu odbędzie się wyścig rowerowy, przewidziana jest także parada cyklistów.