Unia Europejska chce sprawić, żeby rowery były tańsze

Więcej wydzielonych dróg rowerowych, miejsca parkingowe dla rowerów i obniżka podatku VAT na zakup rowerów - to założenia przyjętej ostatnio przez komisję Parlamentu Europejskiego rezolucji. To kolejny krok naprzód do utworzenia ogólnoeuropejskiej strategii rowerowej.

Komisja transportu Parlamentu Europejskiego chce większego wsparcia dla rowerów w krajach UE i uznania ich za równoprawny środek transportu. Rowery mają być tańsze dzięki obniżaniu stawki VAT
Komisja transportu Parlamentu Europejskiego chce większego wsparcia dla rowerów w krajach UE i uznania ich za równoprawny środek transportu. Rowery mają być tańsze dzięki obniżaniu stawki VAT123RF/PICSEL

Komisja transportu i turystyki PE przyjęła pod koniec stycznia rezolucję odnośnie strategii rowerowej dla całej Unii Europejskiej. Jej celem jest podwojenie liczby przejeżdżanych na rowerach kilometrów przez obywateli i obywatelki krajów Wspólnoty do 2030 r.

Jak sprawić, żeby więcej osób jeździło rowerem?

Jak mówią europosłowie, główne przeszkody dla rozwoju rowerów jako środka transportu w Europie to przede wszystkim brak wydzielonych, bezpiecznych ścieżek rowerowych, ale także nieskuteczna walka z kradzieżami jednośladów.

UE chce, aby europejskie miasta w swoich planach transportowych uwzględniały rowerzystów, przystępne cenowo rowery elektryczne i systemy rowerów miejskich. Łatwiejsza ma być także przesiadka z roweru do innego środka transportu, dzięki np. większej liczbie miejsc na jednoślady w pociągach oraz bezpiecznym miejscom parkingowym. "Może to pomóc branży rowerowej" - oceniają europosłowie.

Komisja Transportu i Turystyki (TRAN) Parlamentu Europejskiego zachęca rządy i samorządy do inwestycji w wydzielone drogi rowerowe. Stawki VAT na rowery i rowery elektryczne, ich wypożyczanie i naprawę powinny zostać obniżone - dodają europosłowie.

UE chce uznać rowery za pełnoprawny środek transportu

"Parlament Europejski jest o krok bliżej od przyjęcia pierwszej w historii deklaracji odnośnie jazdy na rowerze. W końcu będzie mogła być ona brana pod uwagę jako środek transportu, który powinien być traktowany na równi z innymi sposobami przemieszczania się po mieście" - podkreśliła Karima Delli z Komisji Transportu i Turystyki PE.

Mimo powszechnego konsensusu co do korzyści dla zdrowia i transportu płynących z jazdy rowerem, ze strony Unii Europejskiej brakowało do tej pory jasnego sygnału, który nadałby większy priorytet dla jednośladów. Europosłowie i europosłanki zajmujący się transportem mają nadzieję, że przyjęcie strategii rowerowej pozwoli zmienić sposób myślenia w administracji UE i znacząco wpłynie na życie w europejskich miastach.

Rezolucja co do utworzenia unijnej strategii rowerowej będzie teraz musiała zostać przegłosowana przez wszystkich europosłów i europosłanki. Jest szansa, że głosowanie odbędzie się jeszcze w lutym.

Podwodny parking rowerowy na 11 000 miejscINTERIA.TVAFP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas