​"Puls Biznesu": Batory na baterie wypłynie na Bałtyk

Wraca plan budowy promów dla polskich armatorów. Będą mieć zasilanie hybrydowe, wykorzystujące zarówno napęd gazowy jak też elektryczny - informuje w środę "Puls Biznesu".

Stocznia Północna w Gdańsku
Stocznia Północna w GdańskuPiotr MatyjaWikimedia Commons

Gazeta przypomina, że program Batory to jeden z filarów Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR). Dotyczy promów samochodowo-pasażerskich (ro-pax) dla polskich armatorów, czyli należącej do Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) spółki Unity Line oraz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB) Polferries.

Budowę pierwszej jednostki rozpoczęto w czerwcu 2017 r., ale kontraktu dotychczas nie udało się zrealizować. "Puls Biznesu" informuje, że rząd wraca do realizacji programu z SOR.

- Program Batory będzie miał szczęśliwy finał. (...) Nowe jednostki dla polskich armatorów zostaną zbudowane w polskich stoczniach. Dzięki temu zwiększą się przewozy cargo między portami krajowymi i skandynawskimi" - mówi na łamach gazety wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski. 

Transport morski emituje około 940 mln ton dwutlenku węgla do atmosfery. To 2,5 proc. rocznej emisji tego gazu do atmosfery na całym świecie. Do 2050 r. Międzynarodowa Organizacja Morska chce ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o 50 proc., względem poziomu z 2008 r.