Decyzja dotyczy stacji w ośmiu miastach. Operatorzy zostali w Płocku, Olsztynie, Gorzowie Wlkp. Bydgoszczy, Gdyni, Poznaniu, Koszalinie i Lublinie. Urząd Regulacji Energetyki (URE) podkreślił, że wskazanie operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania oznacza, że wybudowane stacje będą oddane do publicznego użytku. Dotychczas były one budowane wyłącznie na zasadach komercyjnych.
Zgodnie z prawem, operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania są odpowiedzialni za zarządzanie, bezpieczeństwo, eksploatację, konserwację i remonty oraz przekazywanie do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych danych o dostępności punktu ładowania i cenie za usługę ładowania. Dodatkowo spoczywa na nich obowiązek zawarcia umowy dystrybucyjnej z OSD (operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego).
Jak podkreślił Urząd Regulacji Energetyki, dostarczanie energii elektrycznej do stacji ładowania nie stanowi dystrybucji energii elektrycznej, a ładowanie w punkcie nie jest sprzedażą energii elektrycznej.Zgodnie z przepisami ustawy o elektromobilności, jeśli w danej gminie nie została osiągnięta minimalna - wskazana w ustawie - liczba punktów ładowania zainstalowanych w ogólnodostępnych stacjach, to gmina ma obowiązek opracować plan budowy dodatkowych miejsc.
Buduje je OSD, a prezes URE decyzją administracyjną wyznacza dla tych stacji przedsiębiorstwo energetyczne, które będzie pełnić funkcję jej operatora. Obecnie większość takich stacji jest w trakcie planowania lub budowy. Stację budować może przedsiębiorstwo, do którego sieci na terenie danej gminy jest podłączona największa liczba odbiorców.