Nowy gatunek latającego gekona. Uśmiecha się i szybuje z drzewa na drzewo

Naukowcy odkryli nowy gatunek gekonów paralotniowych (Gekko mizoramensis) w Indiach. Zwierzę charakteryzuje się dużymi oczami i szerokim uśmiechem.

Gekony spadochronowe prowadzą nocy tryb życia. W ich diecie znajdują się głównie chrząszcze. 123RF/PICSEL

Nowy gatunek został odkryty przez naukowców z Uniwersytetu w Mizuram i Instytutu Maxa Plancka. Do znaleziska doszło przy okazji badań populacji gekonów w północno-wschodnich Indiach, jednak występuje on także w Bangladeszu, Birmie, Tajlandii i Kambodży.

Gekon spadochronowy może szybować nawet przez 60 metrów

Nazwa nowej jaszczurki to Gekko mizoramensis, ale naukowcy używają między sobą określenia "gekon spadochronowy", ze względu na jej wyjątkowy sposób szybowania z drzewa na drzewo. W ten sposób gady mogą pokonywać nawet 60 metrów.

W tym celu te niewielkie zwierzęta, które mają jedynie 20 centymetrów długości, używają płatów skóry wzdłuż ciała i ogonów. W Indiach występuje tylko jeszcze jeden gatunek, który potrafi szybować.

Gekony spadochronowe prowadzą nocny tryb życia. Podczas lotu wydzielają specjalny zapach, który ma chronić je przed drapieżnikami. W ich diecie znajdują się chrząszcze, karaluchy i inne owady.

Wszystkie zidentyfikowane osobniki zostały znalezione na drzewach około 150 do 360 cm nad ziemią.

Przyroda Indii nadal potrafi sprawić wiele niespodzianek

Zdaniem naukowców odkrycie gekona świadczy o tym, że różnorodność biologiczna tego regionu Indii jest bardzo słabo udokumentowana. Badacze podkreślają również, że trudność w jego odkryciu mogła wynikać z faktu, że zwierzę jest aktywne głównie w nocy i używa kamuflażu.

Według naukowców wszystko wskazuje na to, że w północno-wschodnich Indiach mieszkają setki, jeśli nie tysiące gatunków zwierząt, które nie zostały poznane jeszcze przez naukę.

Źródło: Nature, Business Insider