Zaskakujący wynik sondażu dotyczącego ekologii

SW Research po raz trzeci badała postawy Polaków wobec ekologii i ochrony środowiska. Firma zapytała Polaków o najważniejsze dla nich wartości. Ankietowani ochronę środowiska wskazywali częściej niż patriotyzm, czy religię.

article cover
Jaap Arriens/NurPhotoGetty Images
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Dla 70 proc. respondentów najważniejszymi wartościami są zdrowie, rodzina i miłość. Ochrona środowiska znalazła się na dwunastym miejscu. Patriotyzm uplasował się aż cztery pozycje niżej. Na siedemnastej pozycji jest ekologia. Następną wartością jest religia i wiara.

- Wyniki trzech pomiarów EKObarometru wskazują, że dla 40 proc. Polaków ochrona środowiska jest ważną wartością w ich życiu. Natomiast odsetki osób, które wskazują ekologię, patriotyzm, a także wiarę są na podobnym poziomie, około 30 proc. - komentuje Agnieszka Murawska, Research Executive w SW Research.

SW Research


Reklamy ekologiczne

- Tym, co nam przyświecało w projekcie EKObarometr, było stworzenie narzędzia dotykającego spraw istotnych społecznie - mówi Adrian Wróblewski, Dyrektor Działu Analiz SW Research. Na pytanie agencji odpowiadało ponad 1,5 tys. respondentów.

badania wynika, że 74 proc. respondentów reklamy, w których pojawiają się wątki ekologiczne, ocenia pozytywnie. Połowa ankietowanych uważa, że pomagają one zwiększać świadomość na ten temat.

SW Research

Polacy są jednak ostrożni w ocenie motywacji firm. Zaledwie jedna trzecia respondentów wierzy, że rzeczywiście chodzi o większą przyjazność dla środowiska. 47 proc. badanych wskazało na wymogi prawne, jakie firma musi spełnić, a 49 proc. na oszczędności.

SW Research

Ważną kwestią okazuje się tzw. greenwashing. To działania, które mają stworzyć wrażenie, że firma dba o środowisko, choć w rzeczywistości tak nie jest. O ile sama akcja ekologiczna pomaga firmom, o tyle tworzenie iluzji działań może jej mocno zaszkodzić. - Myślimy, że to jest trend, który firmy będą w przyszłości próbowały wykorzystywać. Okazuje się, że takie działanie niekoniecznie jest dobrze odbierane przez potencjalnych klientów - mówi Adrian Wróblewski.

Odczuwanie smogu

Polacy zostali zapytani, jak definiują produkt ekologiczny. Badani najczęściej wskazywali, że zwracają uwagę na to, czy produkt nadaje się do recyclingu. Taką odpowiedź wybrało 67 proc. osób. Z kolei dla 62 proc. badanych ważne było to, czy produkt stworzono bez szkody dla środowiska.

W badaniu analizowano także to, co Polacy sądzą o zanieczyszczeniach powietrza. W odpowiedzi na pytanie, czy smog jest poważnym problemem w ich miejscu zamieszkania, respondenci podzielili się prawie po połowie.

SW Research

Analitycy wskazują, że sytuacja wygląda inaczej, jeżeli spojrzy się na miejsce zamieszkania ankietowanego. W dużych miastach 66 proc. badanych twierdziło, że smog to poważny problem. Z kolei na wsi taką opcję w ankiecie wybrało 35 proc. badanych.

Polaków zapytano także o wpływ smogu na ich życie. Najczęstszym wskazywanym skutkiem jest podrażnienie dróg oddechowych. Taką odpowiedź wybrał co trzeci badany. Ponad 25 proc. odpowiedziało, że zauważyło podrażnienie spojówek oraz ciągłe zmęczenie. Najwięcej, bo 40 proc. ankietowanych nie zauważyło u siebie skutków ubocznych smogu.

SW Research

- Aby sprawdzić, czy podejście Polaków do tego problemu zmieniło się po ostatnich rekordach poziomów zanieczyszczeń powietrza, w styczniu tego roku zadaliśmy ponownie pytania dotyczące zanieczyszczenia powietrza i zauważyliśmy, że odsetek osób, które nie odczuwają smogu, spadł do 21 proc. a aż jedna trzecia Polaków określiła, że trudno im powiedzieć, czy zanieczyszczenie powietrza jest poważnym problemem w Polsce - mówi Agnieszka Murawska.

Polskie grupy eko

W raporcie Polacy zostali podzieleni przez analityków na pięć grup. Eko Troskliwi twierdzą, że bardzo przejmują się stanem środowiska, ale mniej interesuje ich np. segregacja śmieci. Z kolei Eko Entuzjaści to osoby, których obchodzi los natury. Jednocześnie, pamiętają o oszczędzaniu wody czy prądu. Do grupy Eko Zagubionych należą ci, którzy nie mają wyrobionych nawyków ekologicznych, a ich postawa wynika z bierności. Po drugiej stronie spektrum są Krytycy Ekomarketingu. Z zasady nie są przeciwni ochronie środowiska, ale denerwuje ich związana z tym otoczka medialna. Ostatnia grupa to Eko Na Pokaz. Należą do niej ci, którzy ochronę środowiska mają tylko na ustach. Pouczając innych, sami o nią nie dbają.

O ile podział wiekowy w tych grupach jest mniej więcej równy, o tyle różnice pojawiają się przy podziale na płci. Według badania, bardziej zainteresowane ekologią i ochroną środowiska są kobiety. Z kolei w grupach krytykujących zainteresowanie mediów, czy tylko mówiących o ochronie środowiska większością są mężczyźni.

Podział w grupach rozkłada się także po równo jeżeli chodzi o miejsce zamieszkania. Wyróżnia się tylko grupa Eko Na Pokaz. W niej prawie połowa, bo 48 proc badanych, to mieszkańcy wsi.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas