Hipokryzja wielkich korporacji. Mówią, że troszczą się o klimat, a lobbują przeciw klimatycznej polityce
Wielkie amerykańskie korporacje, takie jak Apple, Amazon, Microsoft i Disney według nowej analizy organizacji strażniczej Accountable.US, wspierają grupy biznesowe, które walczą z przełomowym ustawodawstwem klimatycznym. Dzieje się to pomimo deklaracji tych firm o ich własnej walce z klimatycznym kryzysem.
W Stanach Zjednoczonych trwa batalia o ustawę budżetową. Z proponowanych w niej 3,5 bln dol. znaczna część miałaby trafić na przedsięwzięcia służące redukcji emisji gazów cieplarnianych. O ile większość amerykańskich korporacji wyraziła zaniepokojenie kryzysem klimatycznym - Microsoft obiecał, że w ciągu dekady stanie się firmą bezemisyjną, a Disney do tej samej daty obiecał przejść na korzystanie wyłącznie z odnawialnych źródeł energii - to Accountable.US stwierdza, że wspierają one bądź aktywnie sterują grupami lobbingowymi, które próbują zablokować uchwałę.
"Największe korporacje uwielbiają mówić nam, jak bardzo są zaangażowane w walkę z kryzysem klimatycznym i budowanie zrównoważonej przyszłości, ale za zamkniętymi drzwiami finansują te same grupy branżowe, które walczą zaciekle o powstrzymanie największej ustawy proklimatycznej w historii" - stwierdził Kyle Herrig, prezes Accountable.US.
Wielki lobbing
Brytyjski tygodnik "The Guardian" skontaktował się z wyżej wspomnianymi firmami, pytając o twierdzenia Accountable.US. Jednak żadna z firm zapytana o ten fakt, nie odrzuciła stanowiska grup lobbistycznych, których są członkami.
Jedną z tych grup jest Amerykańska Izba Handlowa, w której zarządzie zasiada kierownictwo Microsoftu, Intuit, United Airlines i Deloitte. Organizacja ta stwierdziła, że zrobi wszystko, żeby zapobiec podwyżce podatków związanej z nową uchwałą. Inna grupa lobbistyczna - Business Roundtable - stwierdziła, że jest "głęboko zaniepokojona" przyjęciem ustawy, głównie dlatego, że podnosi ona podatki dla bogatych. Organizacja składa się z dyrektorów naczelnych korporacji, w tym Tima Cooka z Apple, Andy'ego Jessa z Amazona, Sundara Pichaia z Alphabetu (firmy macierzystej Google'a) oraz Darrena Woodsa, szefa giganta naftowego ExxonMobil.
Lobbysta tej ostatniej korporacji został w czerwcu bieżącego roku potajemnie nagrany przez aktywistę Greenpeace'u, kiedy opowiadał o tym, jak naftowy gigant używał swoich wpływów do osłabienia amerykańskiego prawa klimatycznego. Aktywista Greenpeace'u podał się za rekrutera i w ten sposób udało mu się uzyskać informację od starszego lobbysty spółki paliwowej ExxonMobil Keith McCoy'a na temat tego, jak ExxonMobil poprzez zewnętrzne organizacje sekretnie walczy przeciwko legislacji mającej za zadanie powstrzymać zmianę klimatu, np. podatkowi za emisję CO2.
Inną znaczącą grupą lobbingową według Accountable.US jest Pharmaceutical Research and Manufacturers of America. To grupa handlowa, której członkami są m.in. Bayer i AstraZeneca. Uruchomiła ona reklamy uderzające w proklimatyczną ustawę.
Kolejna to The Rate Coalition, której członkami są Disney, FedEx i Verizon, również planuje kampanię reklamową, która ma pomóc w zatrzymaniu zmian. Jeszcze inną jest Krajowe Stowarzyszenie Producentów - wspierane przez Johnson&Johnson, Dow i Goodyear - które stwierdziło, że stara się zatrzymać ustawę "w każdy sposób, jaki można sobie wyobrazić".
Źródło: The Guardian, Channel 4 News
mcz