Bruksela od 2035 r. z zakazem dla samochodów spalinowych

Samorząd Brukseli zdecydował, że od początku 2030 roku do Regionu Stołecznego Brukseli nie będą mogły wjechać samochody z silnikiem diesla, a od 2035 także te benzynowe. Ma to pomóc w osiągnięciu wyznaczonego przez UE celu neutralności klimatycznej w 2050 r.

Spaliny samochodowe.
Spaliny samochodowe.Piotr Kamionka/REPORTEREast News

Zakaz wchodzący w życie w 2035 r. będzie dotyczył także samochodów na sprężony gaz ziemny (CNG), skroplony gaz ziemny (LNG) oraz samochodów hybrydowych.

"Tym nowym krokiem, w kierunku uczynienia Brukseli strefą niskoemisjną, potwierdzamy pragnienie regionu do opowiedzenia się za klimatyczną transformacją, która będzie sprawiedliwa społecznie" - mówił na  konferencji prasowej prezydent Stołecznego Regionu Brukseli Rudi Vervoort.

Skutery zasilane dieslem będą zakazane już od 2025 r., benzynowe od 2028 r., a motocykle od 2035 r.

Brukselska Agencja Środowiska stwierdziła, że transport drogowy jest odpowiedzialny za 30 proc. emisji dwutlenku węgla w Stołecznym Regionie Brukseli i ten stan utrzymuje się na stałym poziomie od 1990 r. 

Zmiany dla klimatu i zdrowia

Plan nazwany "Niskoemisyjna Mobilność Brukseli" mówi, że zmiany zapobiegną 100-110 przedwczesnym zgonom rocznie w związku z zanieczyszczeniem powietrza w Brukseli i jednocześnie pomogą zredukować emisję gazów cieplarnianych wynikającą z transportu o 65-75 proc. do 2030 r. 

W celu zrekompensowania wycofywania emisyjnych samochodów brukselski samorząd stwierdził, że zamierza zainstalować w regionie 22 tys. stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Planuje także zainwestować w mobilność, wliczając w to prawie milion euro na transport publiczny w 2021 r. dla polepszenia jego oferty i dostępności. 

W marcu tego roku dziewięć europejskich krajów wezwało Komisję Europejską do ustalenia daty zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikiem benzynowym i diesla na terenie Unii Europejskiej, by dostosować sektor transportu do celów klimatycznych. 

Komisja Europejska w połowie przyszłego miesiąca ma zaproponować bardziej restrykcyjne standardy emisji CO2 dla nowych samochodów sprzedawanych w Europie. Będzie to część pakietu polityk mających doprowadzić do redukcji emisji gazów cieplarnianych o przynajmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomem emisji z 1990 r. Ma to utorować drogę do osiągnięcia przez UE neutralności klimatycznej w 2050 r.

© 2021 Reuters
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas