W jaki sposób migrujące ptaki śledzą idealne dla siebie warunki pogodowe w ciągu roku?

Naukowcy starali dowiedzieć się, w jaki sposób różne gatunki ptaków w Ameryce Północnej śledzą odpowiednie dla nich warunki klimatyczne. Doszli do ciekawych wniosków.

Naukowcy ujawniają tajemnice migrujących ptaków. Czym są niszowe strategie śledzenia?wirestock123RF/PICSEL

Specjaliści od lat zastanawiali się, w jaki sposób ptaki szukały idealnych dla siebie warunków pogodowych w trakcie swoich migracji. W badaniach zostało ujętych ponad 600 gatunków ptaków. Analizy ujawniły, że istnieją różnorodne "niszowe strategie śledzenia" zmienności pogodowych zachodzących zarówno w lokalnym środowisko, jak i w całym regionie. Ponadto naukowcy powiązali to z takimi cechami jak rozmiar ciała i dieta zwierząt.

Jak powiedział dr Jeremy Cohen z Yale University: - Odkryliśmy, że niektóre gatunki wędrowne mogą śledzić temperaturę lub opady przez cały rok, robiąc wszystko, co w ich mocy, aby doświadczać tej samej pogody przez cały rok.

Wielkoskalowe badania życia ptaków

Naukowcy połączyli dane z milionów rekordów pochodzących od 600 gatunków ptaków z danymi pogodowymi z 22 lat zbieranymi przez instrument NASA MODIS. Następnie "dorzucili" do tego zestaw danych klimatycznych CHELSA.

Po raz pierwszy możemy określić, które gatunki wymagają ścisłej spójności zarówno pod względem średniej, jak i zmienności warunków pogodowych w ciągu roku. Jest to krytyczna informacja, gdy próbuje się określić podatność na zmiany klimatu, które tworzą nieprzewidywalność warunków pogodowych
dr Jeremy Cohen z Yale University

Naukowcy odkryli, że m.in. bursztynka (mały ptak z rodziny lasówek) jest "wspaniałym niszowym tropicielem". Dzięki czemu zwierzę może szukać idealnych dla siebie warunków do życia przez cały rok. Niszowymi tropicielami są także vireo (ptak z podrodziny wireonków, wielkościowo podobny do słowika), oraz niewielkie ptaki owadożerne.

Z kolei duże ptaki, ptaki roślinożerne i wszystkożerne mogą wytrzymać szeroki zakres zmian temperatury, czy opadów w danym miejscu przez cały rok. Cohen dodał: - Wiedza o tym, kto ma wąskie wymagania i kto może wytrzymać szerszy zakres warunków, może pomóc nam przewidzieć podatność na zmiany klimatu.

Ponadto zauważono, że ptaki rozwinęły cztery podstawowe strategie śledzenia nisz - jest to śledzenie pozycji niszy, jej szerokości, a także jednoczesne śledzenie tych dwóch aspektów, lub brak śledzenia. Zauważono, że około 40 proc. gatunków ptaków śledzi tylko jeden z tych elementów, z kolei te, które śledzą pozycję niszy, najczęściej biorą także pod uwagę jej szerokość. Z drugiej strony 26 proc. gatunków śledzi wyłącznie szerokość niszy.

Jak wskazują naukowcy, "ściśli niszowi tropiciele" są zdecydowanie mniej elastyczni wobec zmieniającego się klimatu. Ekstremalne warunki pogodowe będą tylko pogłębiać problem tych zwierząt.

Następnym krokiem specjalistów będzie określenie nisz dla zwierząt kopytnych i owadów. Badacze stwierdzają, że ujawnienie tych elementów ich życia będzie ważnym narzędziem w badaniu wpływu zmian klimatycznych na ich migracje.

Cohen powiedział także: - Ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób dzika przyroda może radzić sobie z ciągłymi konsekwencjami przyspieszających zmian klimatu, abyśmy wraz z ich przyspieszaniem mogli zapobiec upadkowi społeczności ekologicznych i różnorodności biologicznej -. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Global Ecology and Biogeography.

Po co nam pszczoły?SCP