Każdego tygodnia wdychamy gigantyczne ilości mikroplastiku. To przerażające

Myślisz, że oddychasz czystym powietrzem? Nieświadomie każdego tygodnia wdychasz tyle cząstek plastiku, że można by wyprodukować z nich kartę kredytową.

Każdego tygodnia wdychamy ogromne ilości mikroplatiku
Każdego tygodnia wdychamy ogromne ilości mikroplatiku123RF/PICSEL
Mikroplastiki zwykle zawierają toksyczne zanieczyszczenia i chemikalia. Toksyczne substancje z wdychanych mikrodrobin plastiku mogą potencjalnie powodować poważne zagrożenia dla zdrowia układu oddechowego. Badania pokazują, że ludzie mogą wdychać około 16,2 cząsteczek plastiku co godzinę, tygodniowo odpowiada to ilości plastiku użytego do wyprodukowania karty kredytowej.
pisze Mohammad Islam z zespołem w najnowszej publikacji

Do tej pory w szeregu badań przeanalizowano ruch i zachowanie mikrodrobin plastiku w powietrzu atmosferycznym. Nie przeprowadzano jednak badań dotyczących transportu, migracji i toksyczności mikrodrobin plastiku w drogach oddechowych człowieka, dodają naukowcy, którzy opublikowali swoje badania 13 czerwca 2023 r. w czasopiśmie Physics of Fluid.

Gdzie w organizmie gromadzi się mikroplastik?

W ciągu ostatnich kilku lat naukowcy odkryli mikroplastik w wodzie pitnej, po czym Światowa Organizacja Zdrowia wezwała do zwiększenia większej uwagi na te mikrodrobiny. Jak wskazują dotychczasowe badania, mikroplastik przyjmowany jest przez ludzi z wodą i jedzeniem.

Niedawno po raz pierwszy w historii wykryto cząsteczki mikroplastiku w dolnych drogach oddechowych. [...] Mikroplastiki są wystarczająco małe, aby dostać się do oskrzelików i uwięzić w różnych obszarach dróg oddechowych. Nagromadzenie osadzonych mikrodrobin plastiku w drogach oddechowych może niekorzystnie wpływać na układ oddechowy człowieka.
Mohammad Islam z zespołem

Znalezione cząsteczki miały wielkość od 1,6 do 5,6 μm. Dla porównania średnica ludzkiego włosa wynosi do 90 μm. Dodatkowo pyły zawieszone pochodzące z emisji zanieczyszczeń o oznaczeniach PM1 i PM2,5 uznaje się za ogromne zagrożenie ze względu na możliwość przenikania do krwioobiegu i dalej do komórek w organizmie, w tym do mózgu.

Co to jest mikroplastik?

Mikroplastiki to małe cząsteczki plastiku, które powstają przez niszczenie, zużywanie się produktów z tworzyw sztucznych, zużycia opon, awarii przemysłowych. Uznaje się, że to cząstki o średnicy poniżej 5 milimetrów, ale w praktyce wiele badań koncentruje się na cząsteczkach o wielkości poniżej 1 milimetra. W morzach, powietrzu i glebach znaleziono już miliony ton tych mikrocząstek plastiku.

Źródło: Islam M. S., Rahman Md. M., Larpruenrudee P., Arsalanloo A., Beni H. M., Islam Md. A., Gu Y.T., Sauret E., 2023, How microplastics are transported and deposited in realistic upper airways?, Physics of Fluids 35,13 czerwca, 063319, https://doi.org/10.1063/5.0150703