Długowieczny jak żółw. Pancerne gady znalazły sposób na starzenie się

Proces starzenia się dotyka wszystkich żywych istot. Ale nie wszystkich w takim samym stopniu, tempie i nie na takie same sposoby. Najnowsze badanie wskazuje, że żółwie lądowe podeszły do problemu zupełnie inaczej.

Niektóre żółwie mogą żyć nawet 200 lat. Naukowcy odkryli sekret, który sprawia, że te gady żyją aż tak długo TUNSAgencja FORUM

Ewolucyjne teorie starzenia się przewidują, że wszystkie żywe organizmy słabną wraz z wiekiem i ostatecznie umierają. Najnowsze badanie naukowców ze Species360 Conservation Science Alliance i Uniwersytetu Południowej Danii pokazuje jednak, że żółwie nie dostały chyba odpowiedniego maila: ich proces starzenia może gwałtownie spowalniać lub nawet zupełnie zanikać, gdy ich warunki życia się poprawiają.

Żółwie starzeją się wolniej niż inne istoty

W nowym badaniu opublikowanym w "Science" naukowcy zbadali 52 gatunki żółwi lądowych żyjących w ogrodach zoologicznych i akwariach na całym świecie. Odkryli, że, w przeciwieństwie do ludzi i innych istot, żółwie mogą zmniejszać tempo starzenia w odpowiedzi na poprawę warunków środowiskowych.

Im lepsze warunki, w których znajdzie się żółw, tym wolniej przebiegają procesy prowadzące do starzenia się jego organizmu. Spośród 52 gatunków żółwi 75 proc. wykazuje wyjątkowo wolne starzenie się.

"Odkryliśmy, że niektóre z tych gatunków mogą zmniejszyć tempo starzenia się w odpowiedzi na lepsze warunki życia w ogrodach zoologicznych i akwariach w porównaniu z dzikimi zwierzętami" - powiedziała współautorka badania, prof. Dalia Conde ze stowarzyszenia Species360.

Wiele ewolucyjnych teorii opisujących proces starzenia zakłada, że wynika on z rodzaju kompromisu, którego dokonują żywe istoty. Po osiągnięciu dojrzałości płciowej muszą one dzielić dostępną im energię między naprawianie uszkodzeń w komórkach - czyli powstrzymywanie starzenia - a reprodukcję, czyli przekazywanie własnych genów potomstwu.

Odkryliśmy, że niektóre z tych gatunków mogą zmniejszyć tempo starzenia się w odpowiedzi na lepsze warunki życia.

Stworzenia, które nigdy nie przestają rosnąć

Jedną z konsekwencji tego kompromisu jest to, że wiele zwierząt przestaje rosnąć po osiągnięciu dojrzałości. Wiele, ale nie żółwie, które rosną przez całe życie.

"Fakt, że niektóre gatunki żółwi wykazują znikome tempo starzenia nie oznacza, że są nieśmiertelne; oznacza to jedynie, że ich ryzyko śmierci nie wzrasta wraz z wiekiem, ale nadal jest większe od zera. Wszystkie w końcu umrą z powodu czynników śmiertelności, takich jak choroby" mówi dr Fernando Colchero, główny analityk statystyczny w Species360 Conservation Science Alliance.

Czy moglibyśmy nauczyć się od żółwi tej sztuczki i podkraść ich sekret długowieczności? Do tego droga jest daleka. Naukowcy najpierw chcą zbadać konkretny mechanizm, który odpowiada za to, że tempo starzenia się tych zwierząt ma tak nietypowy i nierówny przebieg.

Słonie i nosorożce produkują energię do naszych domów. Sekretem są... odchodyPolsat News