1000-letnie drzewa otaczała tajemnica. Nareszcie ją rozwiązano

Baobaby to niezwykłe drzewa, które osiągają wiek nawet tysiąca lat. Do niedawna zagadką pozostawało jednak ich pochodzenie, ponieważ gatunki z tego rodzaju występują w Afryce, Australii i na Madagaskarze. Ostatnie badania opublikowane na łamach czasopisma "Nature" rzucają nowe światło na tę przyrodniczą tajemnicę.

Baobaby potrafią osiągać wiek powyżej 1000 lat. Do niedawna nie było jasne, skąd tak naprawdę wywodzą się te drzewa123RF/PICSEL

Drzewa baobabu - zwanego także "matką lasu" - nie da się pomylić z niczym innym. Osiem gatunków z tego rodzaju wyróżnia się zazwyczaj grubym pniem oraz charakterystycznymi koronami. Drzewa te odstają od innych roślin, przypominając bardziej organizmy z obcej planety niż ziemską florę.

Baobab, czyli "matka lasu". Zastosowania wyjątkowego drzewa

Baobaby mogą osiągać wiek ponad tysiąca lat i są niezwykle cenne dla ekosystemu oraz ludzi. Świetnie magazynują wodę (jedno drzewo może zawierać jej nawet 120 tys. litrów) i dają także pełne składników odżywczych owoce. Ich miąższ smakuje jak mieszanka grejpfruta, wanilii i gruszki i robi się z niego orzeźwiający napój.

Co ciekawe, ze względu na miękkość, nie drewna baobabu nie przetwarza się, ale pień i tak jest wykorzystywany. Robi się z niego schronienia, spichlerze, zbiorniki na wodę, a nawet grobowce.

Zastosowanie mają również łyko i nawet liście rośliny. Z pierwszego robi się np. liny, a drugie jest spożywane jak warzywo. Z drzew pozyskuje się także naturalne leki.

Drzewa baobabu nazywane są "matkami lasu". Ze względu na swoje liczne zastosowania mają dużą wartość dla ludzi i ekosystemów123RF/PICSEL

Skąd się wzięły baobaby i ile jest gatunków tych drzew?

Do tej pory opisano osiem gatunków baobabu, z czego rośnie w Australii, jeden w Afryce, a pozostałe - na Madagaskarze. Z tego powodu od lat trwała debata co do tego, skąd tak naprawdę wzięły się te drzewa.

Nowe badania opublikowane w "Nature" rzucają nowe światło na tę dyskusję. Naukowcy przeanalizowali genomy wszystkich ośmiu gatunków baobabu i doszli do wniosku, że to prawdopodobnie Madagaskar jest domem dla tego rodzaju.

Badacze w związku z tym stwierdzili, że to właśnie na afrykańskiej wyspie powinny się skupić światowe wysiłki pod kątem ochrony baobabu. Szczególnie zagrożone są gatunki Adansonia suarezensis i Adansonia grandidieri. Potrzebny jest także monitoring roślin Adansonia za, ponieważ negatywnie wpływają one na populacje krytycznie zagrożonego gatunku Adansonia perrieri.

Tajemnicze białe sosny w polskich lasach. Turyści nie dowierzająPolsat News