Ze stacji w Polsce zniknie popularne paliwo. Nowe ma być bardziej eko

Jakub Wojajczyk

Jakub Wojajczyk

Aktualizacja

Już od 1 stycznia 2024 roku czeka nas rewolucja na stacjach paliw w Polsce. Zniknie najpopularniejsza benzyna o oznaczeniu Pb95 (lub E5). Zastąpi ją nowe paliwo zawierające więcej biokomponentów o oznaczeniu E10. Właściciele starszych aut powinni zwrócić uwagę na to, czy ich pojazdy są dostosowane do jazdy na takim paliwie.

Z polskich stacji paliw od 2024 r. zniknie benzyna Pb95 z oznaczeniem E5. Zastąpi ją nowa mieszanka z większą zawartością bioetanolu o oznaczeniu E10
Z polskich stacji paliw od 2024 r. zniknie benzyna Pb95 z oznaczeniem E5. Zastąpi ją nowa mieszanka z większą zawartością bioetanolu o oznaczeniu E10123RF/PICSEL

Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce będzie wprowadzane sukcesywnie nowe paliwo.  Benzyna silnikowa E10 zastąpi na stacjach paliw benzynę E5 o liczbie oktanowej 95 oznaczoną symbolem Pb95.

Nowa benzyna E10 na polskich stacjach. Co zastąpi i czym się różni?

Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5 proc. objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10 proc. objętościowo biokomponentów.

Jak podkreśla Ministerstwo Klimatu i Środowiska, zmiana nie wymaga dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa.

Czy do auta można wlać benzynę E10? Trzeba to sprawdzić

Uważać powinni jedynie posiadacze samochodów ze starszych roczników. Właściciele starszych pojazdów przed zatankowaniem nowej mieszanki E10 muszą najpierw sprawdzić, czy ich pojazdy na pewno są dostosowane do tankowania takiego paliwa.

Dla osób, które nie są pewne, czy silnik w ich samochodzie jest kompatybilny z paliwem E10 przygotowano specjalną wyszukiwarkę. Na stronie e10.klimat.gov.pl wpisujemy markę, model i rocznik auta. Po kliknięciu "sprawdź" dowiemy się, czy możemy wlać do baku benzynę E10.

Od stycznia paliwa na stacjach będą zawierały więcej biokomponentów123RF/PICSEL

Dlaczego zniknie benzyna Pb95?

Benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów.

Zgodnie z raportem organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów ePure, bioetanol ma mniejszy ślad węglowy - średnio o ok. 70 proc. w porównaniu z paliwami kopalnymi, takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej.

Paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii. Polska będzie 18 krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10.

Bioetanol jest już obecny w ogólnodostępnych benzynach silnikowych 95 i 98. Szacuje się, że zwiększenie zawartości bioetanolu w benzynie jedynie w niewielkim stopniu wpłynie na wzrost zużycia paliwa (rzędu 1 do 2 proc.), co jest trudne do wyodrębnienia z innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak np. styl jazdy czy ciśnienie w oponach.

Głównym celem zmian jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym poprawa jakości powietrza w dużych miastach gdzie transport samochodowy jest głównym emitentem zanieczyszczeń (smogu).

Ubóstwo energetyczne. Kogo nie stać na prąd i ciepło?Stowarzyszenie Program Czysta PolskaStowarzyszenie Program Czysta Polska
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas