Premier: Polska stawia na kolej przyszłości
Zdaniem Mateusza Morawieckiego, inwestycje kolejowe mają poprawić jakość środowiska naturalnego, bezpieczeństwo przemieszczania się oraz zwiększyć możliwości gospodarcze w Polsce.
Konferencję premiera zorganizowano na modernizowanej stacji Warszawa Zachodnia. Przebudowę jednego z głównych dworców stolicy prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe. To tam ma zacząć swój bieg linia Kolei Dużych prędkości, która ma prowadzić w kierunku Centralnego Portu Komunikacyjnego, Łodzi, Poznania i Wrocławia.
Premier odwiedził plac budowy w związku z podpisaniem kontraktu przez spółkę CPK z konsorcjum firm: IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Podpisana umowa dotyczy prawie 140-kilometrowego fragmentu nowych torów kolejowych na trasie Warszawa Zachodnia - CPK - Łódź. - Jesteśmy na jednym z największych kolejowych placów budowy w Polsce - zauważył premier. Jak wskazał, "kolej była oczkiem w głowie największych, najbardziej nowoczesnych państw", jednak zdaniem Morawieckiego tak przez 25 lat III RP nie było.
Premier wspomniał, że w ciągu kilku najbliższych lat w Polsce powstaną inwestycje o wartości ponad 200 mld zł. W ten sposób rząd chce "przezwyciężyć niemożność poprzednich lat", inwestując w kolej przyszłości.
Według szefa rządu podróż z centrum Warszawy do Centrum Łodzi skróci się dzięki temu do 45 minut. W jego ocenie inwestycje kolejowe poprawiają jakość środowiska naturalnego, bezpieczeństwo przemieszczania się i komfort, ale także zwiększają możliwości biznesowe, gospodarcze i inwestycyjne w Polsce. Premier dodał, że inwestycje w kolej wpisują się w filozofię jego rządu.
- Kolej i inwestycje kolejowe wymagają podejścia biznesowego, ale także odpowiedzialnego państwa, które wejdzie w tę przestrzeń, w której nie da się wykonać inwestycji siłami wolnego rynku. To jest filozofia działania naszego rządu, naszego państwa - tak, wolny rynek, tak, efektywność, przedsiębiorczość, ale w wielu miejscach przedsiębiorcze państwo jest potrzebne do wykonania inwestycji - powiedział Morawiecki.
Na korzyści płynące z nowego systemu transportowego Polski wskazał także wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Jak mówił, budowa nowych linii kolejowych to rdzeń programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiceszef resortu infrastruktury zauważył, że oprócz lotniska, inwestycja zakłada także budowę 1,8 tys. km nowych linii kolejowych. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych, których inwestorem jest spółka CPK.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na około 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.