​Pesa: Pierwsza lokomotywa na wodór jeszcze w tym roku

Pesa Bydgoszcz jeszcze w tym roku planuje zbudować pierwszy pociąg napędzany wodorem, a w 2022 r. chce, by takie maszyny wyruszyły w Polskę. Zapowiedział to prezes spółki Krzysztof Zdziarski.

zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjnePesa Bydgoszcz S.A.

Prezes Pesa Bydgoszcz powiedział, że firma od dwóch lat pracuje nad nową platformą pojazdów, które mają się charakteryzować niskoemisyjnością, bezpieczeństwem i wygodą.

- Nasze pojazdy elektryczne będą przygotowane do zaakceptowania baterii i będą również przygotowane do silników wodorowych w modułach dojazdowych. Czyli tam, gdzie brakuje nam elektryfikacji - tak jak w tej chwili na silniach dieslowych - my przygotowujemy to do wodoru i do baterii - powiedział Zdziarski.

Prezes Pesy dodał, że również te pojazdy, które mają elementy silników diesla, są już dzisiaj projektowane jako niskoemisyjne. - Chcemy tę naszą pierwszą lokomotywę wodorową - którą tak naprawdę testujemy i będziemy ją pokazywali już w tym roku - uruchomić, poddać testom, tak żeby w przyszłym roku zaczęła już być w pełni sprawną, certyfikowaną i homologowaną lokomotywą testującą wodór, jako paliwo główne - powiedział Zdziarski.

Spółka pod koniec grudnia 2019 r. zapowiadała, że w 2021 r. mają się odbyć pierwsze próby eksploatacyjne pojazdów kolejowych z napędem wodorowym

Pesa Bydgoszcz jest największym polskim producentem pojazdów szynowych, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.

Pociągi na wodór mają być stosowane na torach bez sieci trakcyjnej. W Polsce w 2018 r. na ponad 19 tys. km torów, ponad 7 tys. nie było zelektryfikowane. Zdaniem ekspertów, silniki na wodór mogłyby pozwolić na bardziej ekologiczne korzystanie z takich tras.