Pesa: Pierwsza lokomotywa na wodór jeszcze w tym roku
Pesa Bydgoszcz jeszcze w tym roku planuje zbudować pierwszy pociąg napędzany wodorem, a w 2022 r. chce, by takie maszyny wyruszyły w Polskę. Zapowiedział to prezes spółki Krzysztof Zdziarski.
Prezes Pesa Bydgoszcz powiedział, że firma od dwóch lat pracuje nad nową platformą pojazdów, które mają się charakteryzować niskoemisyjnością, bezpieczeństwem i wygodą.
- Nasze pojazdy elektryczne będą przygotowane do zaakceptowania baterii i będą również przygotowane do silników wodorowych w modułach dojazdowych. Czyli tam, gdzie brakuje nam elektryfikacji - tak jak w tej chwili na silniach dieslowych - my przygotowujemy to do wodoru i do baterii - powiedział Zdziarski.
Prezes Pesy dodał, że również te pojazdy, które mają elementy silników diesla, są już dzisiaj projektowane jako niskoemisyjne. - Chcemy tę naszą pierwszą lokomotywę wodorową - którą tak naprawdę testujemy i będziemy ją pokazywali już w tym roku - uruchomić, poddać testom, tak żeby w przyszłym roku zaczęła już być w pełni sprawną, certyfikowaną i homologowaną lokomotywą testującą wodór, jako paliwo główne - powiedział Zdziarski.
Spółka pod koniec grudnia 2019 r. zapowiadała, że w 2021 r. mają się odbyć pierwsze próby eksploatacyjne pojazdów kolejowych z napędem wodorowym
Pesa Bydgoszcz jest największym polskim producentem pojazdów szynowych, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.
Pociągi na wodór mają być stosowane na torach bez sieci trakcyjnej. W Polsce w 2018 r. na ponad 19 tys. km torów, ponad 7 tys. nie było zelektryfikowane. Zdaniem ekspertów, silniki na wodór mogłyby pozwolić na bardziej ekologiczne korzystanie z takich tras.