Przyszłość rowerów już tu jest. Innowacje, które cię zaskoczą

Rynek rowerowy błyskawicznie się rozrasta. Tylko w Unii Europejskiej co roku kupuje się około 5 mln jednośladów. Nic więc dziwnego, że konstruktorzy prześcigają się w premierach nowinek technicznych i funkcjonalnych rozwiązań, które mają ułatwić życie cyklistom. Dziś prezentujemy trzy z nich: holenderski bicykl wykonany w całości z odpadów, nowoczesny parking rowerowy, który uruchomiono w stolicy oraz usługę najmu e-rowerów, z której mogą już korzystać Polacy.

Rower z plastikowych śmieci, automatyczny parking rowerowy i elektryczne rowery w aplikacji. To nie science-fiction, a najnowsze innowacje ze świata rowerów
Rower z plastikowych śmieci, automatyczny parking rowerowy i elektryczne rowery w aplikacji. To nie science-fiction, a najnowsze innowacje ze świata rowerówmateriały prasowe

Rower ze śmieci? Oto Igus Bike

Co się stanie gdy młody, ambitny startup nawiąże współpracę z liderem na rynku tworzyw sztucznych? Odpowiedź jest prosta: superlekki rower o futurystycznym wyglądzie wykonany w całości z plastikowych odpadów.

Igus bike przygotowany przez niemiecką firmę specjalizującą się w obróbce tworzyw sztucznych i holenderski startup MTRL. Wizjonerski projekt, począwszy od ramy, przez widelec, łożyska, pedały, obręcze oraz elementy układów napędowego i hamulcowego są wykonane z plastików

Każdy egzemplarz tego roweru, który w przyszłości trafi do produkcji seryjnej, powstaje z około 16 kilogramów odpadów. Jak podkreśla producent, wszystkie elementy z tworzywa sztucznego mają "zintegrowane stałe środki smarne i pracują z niskim tarciem".

Nowatorskie podejście, które ma chronić planetę przed morzem plastikowych śmieci ma jednak swoją cenę. Igus Bike wyceniono na około 1400 euro. Warto jednak pamiętać, że jest to jedyny w swoim rodzaju rower, który nie rdzewieje i którego nie trzeba smarować.

Igus Bike to pierwszy rower, który powstał z przetworzonych plastikowych śmieci. Jego podzespołów nie trzeba smarować, a rama nigdy nie zardzewiejemateriały prasowe

Parkuj rowery pod ziemią. Szybko, łatwo i automatycznie

W Warszawie powstał pierwszy w kraju automatyczny, podziemny parking dla rowerów. Pojazd wystarczy wstawić do specjalnej śluzy, znajdującej się nad ziemią, a specjalny mechanizm przenosi go później do magazynu znajdującego się pod ziemią. 

Parking działa w Fabryce Norblina, a zaprojektowała go hiszpańska firma, która podobne rozwiązania dostarczyła dla miast w Hiszpanii, Szwajcarii i Izraelu. Jak informuje portal whitemad.pl - warszawski parking jest całodobowy i ogólnodostępny.

Podziemny magazyn rowerowy stworzono z myślą o ludziach poszukujących bezpiecznej przestrzeni do przechowywania bicykli. 

Obsługa systemu jest całkowicie zautomatyzowana i, co najważniejsze, prosta. Uruchamia się go za pomocą panelu na zewnątrz, który do śluzy przywołuje specjalną kabinę. Gdy ta jest na miejscu, wystarczy wprowadzić do niej pojazd, który zjeżdża nią automatycznie do wielopoziomowego parkingu. Operacja zajmuje kilkanaście sekund.

- Z ogromną radością udostępniamy mieszkańcom stolicy pierwszy w Polsce niezwykły parking rowerowy. Warszawa posiada najdłuższą w Polsce sieć ścieżek liczącą ponad 700 km i ta liczba z roku na rok wciąż rośnie. Przykładem naszych zachodnich sąsiadów Polacy zaczynają robić coraz wyraźniejszy zwrot ku bardziej ekologicznym środkom komunikacji. My od lat propagujemy zrównoważony transport w naszych inwestycjach i wychodzimy naprzeciw potrzebom miejskich cyklistów - mówi Kinga Nowakowska, z Capital Park.

W warszawskiej Fabryce Norblina otwarto pierwszy w Polsce automatyczny parking dla rowerówFacebook

Elektryczny Bolt. Rowery dla wymagających

Wypożyczałeś rowery? Elektryczne hulajnogi? Czas na połączenie obu. Firma Bolt oferuje już warszawiakom wynajem rowerów elektrycznych. To element dużego projektu zakładającego wprowadzenie w tym roku aż 16 tys. e-bike'ów w całej Europie.

Wypożyczanie rowerów elektrycznych odbywa się dokładnie tak samo jak w przypadku hulajnóg. Należy mieć zainstalowaną aplikację, w której zaznaczamy wypożyczenie hulajnogi. Na mapie prócz nich pojawi się również lista rowerów z napędem elektrycznym. Za minutę przejazdu zapłacimy 50 groszy. Czyli tragedii nie ma.

Pojazdy pozwalają na przejechanie dystansu około 60 kilometrów z prędkością do 20 kilometrów na godzinę. Są wyposażone w hamulce bębnowe na przednich i tylnych kołach, opony pneumatyczne odporne na przebicie, ekran pokazujący informacje o aktualnej prędkości, poziomie naładowania roweru, a także strefach prędkości. Mają też bezprzewodową ładowarkę umożliwiająca podładowanie smartfona. Tylko brać. 

Korba na rower, odc. 1: Rowerem przez miastomateriały promocyjne
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas