Nie Polska i nie Włochy. Lider produkcji rowerów w UE jest zaskakujący
Polska pozostaje w czołówce producentów rowerów w Unii Europejskiej, a wysoko są też kojarzący się z kolarstwem Włosi. Żaden z tych krajów nie jest jednak liderem. Nie są to też Niemcy, które królują w produkcji aut. Najwięcej jednośladów w UE produkują Portugalia i Rumunia - wynika z najnowszych danych Eurostatu. Rynek rowerów po pandemicznym boomie cały czas rośnie.
Eurostat opublikował raport na temat produkcji rowerów na terenie Unii Europejskiej w 2022 r. W sumie złożono aż 14,7 mln jednośladów. To o 10 proc. więcej niż rok wcześniej i aż o 29 proc. więcej niż średnia z poprzedniej dekady. Rowery w okresie pandemii przeżyły prawdziwy boom i wiele osób podejrzewało, że popularność "dwóch kółek" szybko spadnie. Jak pokazują dane, trend wzrostowy udało się utrzymać.
Kto produkuje najwięcej rowerów?
Co ciekawe, najwięcej rowerów w UE nie produkuje kojarzona z jednośladami Holandia (ta jest dopiero na 9 miejscu), ani kochający kolarstwo Włosi (3 miejsce). Najwięcej rowerów w 2022 r. wyprodukowano w Portugalii (2,7 mln sztuk) oraz w Rumunii (2,6 mln).
Polska pod tym kątem również nie ma się czego wstydzić. W ubiegłym roku powstał u nas aż milion rowerów. Nasz kraj znalazł się na 5 miejscu w UE, zaraz za Niemcami (1, 7 mln sztuk).
Fakt, że Portugalia jest liderem produkcji rowerów w Unii Europejskiej dla wielu osób może być zaskakujący. Tradycja produkcji jednośladów w tym kraju jest jednak bardzo długa. Na szczególną uwagę zasługuje położony 80 kilometrów na południe od Porto region Agueda, który jest nazywany "doliną rowerową".
Na stosunkowo niewielkim obszarze, będącym także zagłębiem metalurgicznym kraju, działa kilka fabryk. Producenci są dumni z tego, że często ze sobą współpracują. Potencjał portugalskiej "doliny rowerową" dostrzegł też amerykański producent osprzętu Sram, który od 1997 r., niemal po sąsiedzku, produkuje tam łańcuchy, pedały, czy koła rowerowe.
Niedługo rowery mogą być wyraźnie tańsze
Popularność rowerów w Portugalii potwierdza fakt, że od początku tego roku w kraju obowiązuje niższy VAT na jednoślady. Podatek od 1 stycznia 2023 r. przy zakupie roweru wynosi zaledwie 6 proc. To jeden ze sposobów portugalskiego na promocję jazdy jednośladem w kraju. Tamtejsza strategia zakłada, że do 2030 r. udział rowerów w codziennym transporcie ma wynosić 10 proc.
Plan realizowany przez Portugalię idealnie wpisuje się w strategię Komisji Europejskiej. Unijni politycy chcą już wkrótce uwolnić pieniądze, które mają posłużyć m.in. budowie ścieżek rowerowych, ale także przyczynić się do obniżki cen rowerów. Możliwe będą także dopłaty za dojazdy rowerem do pracy. Celem jest to, aby do 2030 r. udział jednośladów w codziennym transporcie wynosił ponad 20 proc.