Już 31 tys. elektrycznych samochodów w Polsce
Z Licznika Elektromobilności wynika, że w 2021 r. przybyło ich o 120 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Licznik ten uruchomiło Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Według niego pod koniec września 2021 r. po polskich drogach jeździły 31 tys. 633 elektryczne samochody osobowe. Przez pierwsze dziewięć miesięcy 2021 r. ich liczba zwiększyła się o 12 tys. 897 sztuk, czyli przybyło ich o 120 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Pojazdy w pełni elektryczne odpowiadały za 48 proc. tego wzrostu, a pozostałą część (52 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in - 16 tys. 378 szt. Liczba elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1333 szt.
Według Licznika w dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec września składała się z 11 tys. 771 szt. oraz liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 294 tys. 901. Pod koniec ubiegłego miesiąca liczba autobusów elektrycznych w Polsce wzrosła do 619 sztuk. Od stycznia do września 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się natomiast o 187 zeroemisyjnych pojazdów. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., kiedy zarejestrowano 116 takich autobusów, oznacza to wzrost o 61 proc. rok do roku.
Obie organizacje zauważają, iż wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec września w Polsce funkcjonowało 1675 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3262 punkty). 31 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. We wrześniu uruchomiono 44 nowe ogólnodostępne stacje ładowania (84 punkty).
Konieczny rozwój infrastruktury
Podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021 padło kilka istotnych deklaracji dotyczących kolejnych kroków w zakresie programów wsparcia rynku e-mobility w Polsce. - NFOŚiGW zdecydował się podnieść budżet programu Mój Elektryk o dodatkowe 200 mln zł. Ponadto, już w październiku ruszy nabór dla przedsiębiorców i innych podmiotów instytucjonalnych kupujących samochody elektryczne za gotówkę lub na kredyt. Co więcej, w ciągu najbliższych tygodni powinno nastąpić uruchomienie dedykowanego systemu wsparcia w obszarze infrastrukturalnym - wskazał Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, cytowany w komunikacie.
Zdaniem PZPM z ostatnich zapowiedzi NFOŚiGW szczególnie istotna jest ta dotycząca rychłego uruchomienia dofinansowania infrastruktury ładowania i tankowania wodoru. - To właśnie w dobrej infrastrukturze spoczywa jedno z ważniejszych źródeł sukcesu przedsięwzięcia pt. pojazdy niskoemisyjne - zwłaszcza bateryjne i wodorowe. Rozbudowa sieci infrastruktury zarówno prywatnej jak i publicznej ładowarkami o bardzo dużej mocy, ale też siecią ładowania wolnego, np. na dużych osiedlach mieszkaniowych, będzie milowym krokiem w upowszechnianiu napędów niskoemisyjnych - zauważył Jakub Faryś, prezes PZPM, cytowany w komunikacie.
Podkreślił on, że po niedawnym opublikowaniu przez Komisję Europejską projektu programu Fit for 55, branża motoryzacyjna oszacowała, że aby spełnić bardzo ambitne cele redukcji emisji CO2, w całej Europie musi powstać sieć ładowania składająca się 6 mln ładowarek i ponad tysiąca stacji tankowania wodoru.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą 50 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) zrzesza ponad 140 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności: producentów pojazdów i infrastruktury, operatorów usług ładowania, koncerny paliwowe i energetyczne, instytucje finansowe, firmy transportowe, dostawców nowoczesnych technologii oraz pozostałe podmioty i instytucje aktywne w obszarze zrównoważonego transportu.