Europejskie porozumienie w sprawie e-paliw. KE i Niemcy uzgodnili jak to będzie wyglądać

Po dyskusjach na temat zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych, Niemcy i Komisja Europejska uzgodniły, aby zrobić wyjątek dla pojazdów, które są zasilone paliwami neutralnymi dla klimatu.

Samochody elektryczne mają zmniejszyć skalę emisji gazów cieplarnianych z transportu
Samochody elektryczne mają zmniejszyć skalę emisji gazów cieplarnianych z transportuMichele Tantussi/Bloomberg Getty Images
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Redukcja emisji CO2 z transportu budzi liczne kontrowersje wśród Europejczyków. Gorąca debata o zakazie sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 r. trwała od kilku tygodni, ponieważ niemieckie ministerstwo transportu sprzeciwiło się planowanej przez UE ustawie. Niemcy domagali się zwolnienia z zakazu samochodów z silnikami spalinowymi napędzanymi e-paliwami.

Paliwa neutralne dla klimatu

Reuters podaje, że kiedy kraje UE zatwierdzą ustawę, Komisja Europejska przedstawi rozporządzenie umożliwiające producentom samochodów rejestrację nowego typu samochodów, które mogą być napędzane wyłącznie paliwami neutralnymi dla klimatu (nieemitującymi dwutlenku węgla).

Następnie Komisja ma zamiar określić, w jaki sposób pojazdy te mają pełnić funkcję wspierającą politykę klimatyczną UE.

Komisja stwierdziła ponadto, że jeśli nowe prawo zostanie odrzucone przez kraje członkowskie, zostaną wdrożone dodatkowe formy legislacyjne, które finalnie zezwolą na sprzedaż samochodów napędzanych e-paliwami.

E-paliwa są wytwarzane przy użyciu wychwyconego z atmosfery dwutlenku węgla i niskoemisyjnego wodoru (uzyskanego w procesie elektrolizy). Nie do końca jednak wiadomo czy chodzi też o biogaz wytworzony w biogazowni.

Niemcy dążyli do wyłączenia pojazdów napędzanych e-paliwami także ze względu na ogromny przemysł samochodowy. Wielu działaczy klimatycznych krytykuje rezultat rozmów KE i Niemiec.

"E-paliwa są kosztowną i niezwykle nieefektywną odskocznią od transformacji transportu na elektryczność, z którą borykają się europejscy producenci samochodów" - powiedziała Julia Poliscanova, starszy dyrektor kampanii Transport & Environment.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas