Będą pieniądze na ciężarówki elektryczne. Aż 6 mld zł już od marca

Oprac.: Jakub Wojajczyk
Na budowę ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, niezbędne sieci elektroenergetyczne oraz wsparcie zakupu zeroemisyjnych ciężarówek przeznaczonych zostanie 6 mld zł – poinformował w poniedziałek wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta. Pierwsze nabory już w marcu – dodał.

Jak poinformowano na konferencji prasowej, z końcem marca ruszą nabory w dwóch programach, które finansowane będą przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ze środków Funduszu modernizacyjnego.
Trzy programy dofinansowania NFOŚiGW na ciężarowe samochody elektryczne
Jeden dotyczy wsparcia budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego; drugi - budowy lub rozbudowy sieci elektroenergetycznych na potrzeby stacji ładowania dużych mocy.
W drugim kwartale 2025 r. ma ruszyć nabór w trzecim programie, który dotyczyć będzie wsparcia zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 (od 3,5 do 12 ton) i N3 (powyżej 12 ton). Nabór w pierwszych dwóch programach ma ruszyć 31 marca.
Wiceminister klimatu i środowiska podkreślił, że programy te mają przyczynić się m.in. do poprawy jakości powietrza, ale również do wsparcia konkurencyjności polskich przedsiębiorców.
Prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak wyjaśniła, że budżet każdego z tych trzech programów to 2 mld zł, choć w pierwszych naborach programu budowy stacji ładowania oraz sieci ma zostać udostępnione po 1 mld zł.

Na co można dostać pieniądze?
Celem programu wsparcia budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego jest rozwój takiej infrastruktury przy trasach sieci TEN-T, centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych. Fundusz wyjaśnił, że w ramach programu planowana jest budowa 550 stacji.
Nabór w tym programie potrwa do końca sierpnia 2025 r., a dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, przy projektach project finance będzie to do 85 proc. O wsparcie z NFOŚiGW będą mogli ubiegać się przedsiębiorcy.
W przypadku programu budowy lub rozbudowy sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy, plan zakłada utworzenie lub rozbudowanie 50 miejsc dostarczania energii dla zasilania stacji.
Nabór w tym programie będzie dłuższy i będzie obowiązywał do końca 2025 r., a beneficjentami będą mogli zostać operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD). Fundusz podał, że dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych.
Zgodnie z tym programem wsparciem będą mogły być objęte inwestycje w infrastrukturę, które będą musiały zapewniać przepustowość prądową nie mniejszą niż: 3,6 tys. kW dla planowanej budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi sieci bazowej TEN-T; 1,5 tys. kW w przypadku stacji ładowania dużych mocy także w MOP-ach; 350 kW dla stacji w obszarze centrum logistycznego, bazy eksploatacyjnej, terminalu intermodalnego.
NaszEauto. Złożono 1,3 tys. wniosków na 39 mln zł
Bolesta poinformował ponadto, że w ciągu miesiąca od startu programu dopłat do zakupu aut elektrycznych "NaszEauto" złożono 1322 wnioski na ponad 39 mln zł. "Tempo napływu wniosków jest szybsze niż w Moim elektryku" - podkreślił przedstawiciel MKiŚ.
Bolesta dodał, że 126 wniosków złożyli beneficjenci posiadający kartę dużej rodziny, a 225 wniosków dotyczyło osób mających niższy dochód. Poinformował, że dzięki programowi udało się zezłomować 186 samochodów spalinowych.
Budżet programu "NaszEauto" wynosi 1,6 mld zł, a środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO). Według szacunków NFOŚiGW w ramach programu zakupionych zostanie ok. 40 tys. samochodów elektrycznych.