Będą pieniądze na ciężarówki elektryczne. Aż 6 mld zł już od marca

Na budowę ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, niezbędne sieci elektroenergetyczne oraz wsparcie zakupu zeroemisyjnych ciężarówek przeznaczonych zostanie 6 mld zł – poinformował w poniedziałek wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta. Pierwsze nabory już w marcu – dodał.

NFOŚiGW przeznaczy kilka miliardów złotych na dopłaty do ciężarówek elektrycznych
NFOŚiGW przeznaczy kilka miliardów złotych na dopłaty do ciężarówek elektrycznychMediaNews Group/Orange County Register via Getty ImagesGetty Images

Jak poinformowano na konferencji prasowej, z końcem marca ruszą nabory w dwóch programach, które finansowane będą przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ze środków Funduszu modernizacyjnego.

Trzy programy dofinansowania NFOŚiGW na ciężarowe samochody elektryczne

Jeden dotyczy wsparcia budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego; drugi - budowy lub rozbudowy sieci elektroenergetycznych na potrzeby stacji ładowania dużych mocy.

W drugim kwartale 2025 r. ma ruszyć nabór w trzecim programie, który dotyczyć będzie wsparcia zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 (od 3,5 do 12 ton) i N3 (powyżej 12 ton). Nabór w pierwszych dwóch programach ma ruszyć 31 marca.

Wiceminister klimatu i środowiska podkreślił, że programy te mają przyczynić się m.in. do poprawy jakości powietrza, ale również do wsparcia konkurencyjności polskich przedsiębiorców.

Prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak wyjaśniła, że budżet każdego z tych trzech programów to 2 mld zł, choć w pierwszych naborach programu budowy stacji ładowania oraz sieci ma zostać udostępnione po 1 mld zł.

Dopłaty mają za zadanie zmniejszyć emisje z ciężkiego transportu w Polsce. Czy na ulicach zobaczymy więcej elektrycznych ciężarówek?BloombergBloomberg

Na co można dostać pieniądze?

Celem programu wsparcia budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego jest rozwój takiej infrastruktury przy trasach sieci TEN-T, centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych. Fundusz wyjaśnił, że w ramach programu planowana jest budowa 550 stacji.

Nabór w tym programie potrwa do końca sierpnia 2025 r., a dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, przy projektach project finance będzie to do 85 proc. O wsparcie z NFOŚiGW będą mogli ubiegać się przedsiębiorcy.

W przypadku programu budowy lub rozbudowy sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy, plan zakłada utworzenie lub rozbudowanie 50 miejsc dostarczania energii dla zasilania stacji.

Nabór w tym programie będzie dłuższy i będzie obowiązywał do końca 2025 r., a beneficjentami będą mogli zostać operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD). Fundusz podał, że dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych.

Zgodnie z tym programem wsparciem będą mogły być objęte inwestycje w infrastrukturę, które będą musiały zapewniać przepustowość prądową nie mniejszą niż: 3,6 tys. kW dla planowanej budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi sieci bazowej TEN-T; 1,5 tys. kW w przypadku stacji ładowania dużych mocy także w MOP-ach; 350 kW dla stacji w obszarze centrum logistycznego, bazy eksploatacyjnej, terminalu intermodalnego.

NaszEauto. Złożono 1,3 tys. wniosków na 39 mln zł

Bolesta poinformował ponadto, że w ciągu miesiąca od startu programu dopłat do zakupu aut elektrycznych "NaszEauto" złożono 1322 wnioski na ponad 39 mln zł. "Tempo napływu wniosków jest szybsze niż w Moim elektryku" - podkreślił przedstawiciel MKiŚ.

Bolesta dodał, że 126 wniosków złożyli beneficjenci posiadający kartę dużej rodziny, a 225 wniosków dotyczyło osób mających niższy dochód. Poinformował, że dzięki programowi udało się zezłomować 186 samochodów spalinowych.

Budżet programu "NaszEauto" wynosi 1,6 mld zł, a środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO). Według szacunków NFOŚiGW w ramach programu zakupionych zostanie ok. 40 tys. samochodów elektrycznych.

Będą pieniądze na rowery elektryczne. A co ze zwykłymi jednośladami?Polsat NewsPolsat News