Mniej pieniędzy na rowery elektryczne. Budżet skurczył się o 250 mln zł

Nie 300, ale zaledwie 50 mln zł przeznaczy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dopłaty do rowerów elektrycznych. Kwoty dofinansowań też będą mniejsze. Zamiast od 5 do 9 tys. zł wyniosą od 2,5 do 4,5 tys. zł, czyli połowę mniej.

Nie 5 tys. zł, ale maksymalnie 2,5 tys. zł będzie można dostać na dofinansowanie zakupu roweru elektrycznego w Polsce
Nie 5 tys. zł, ale maksymalnie 2,5 tys. zł będzie można dostać na dofinansowanie zakupu roweru elektrycznego w Polsce123RF/PICSEL

Wiceszef NFOŚiGW Paweł Augustyn zdradził, że program "Mój rower elektryczny" ruszy w drugim kwartale 2025 r. Zanim to jednak nastąpi, plan dofinansowań ponownie trafi do konsultacji.

Mniej pieniędzy na "Mój rower elektryczny"

Najważniejszą kwestią jest jednak to, że znacznie ograniczono budżet programu. Z planowanych 300 mln zł został on zmniejszony do zaledwie 50 mln zł. Niższe mają być też kwoty dofinansowania - do 2,5 tys. zł (zamiast 5 tys. zł) na zwykły rower elektryczny oraz do 4,5 tys. zł (zamiast 9 tys. zł) na rower cargo.

Szybki rachunek wskazuje, że (przy założeniu, że mówimy o maksymalnym dofinansowaniu i tylko zwykłych rowerach elektrycznych) pieniądze wystarczą na maksymalnie 20 tys. jednośladów. Jeśli dodamy do tego rowery cargo, liczba ta będzie jeszcze mniejsza.

Tymczasem, jak wynika z danych VeloBanku, który regularnie bada rynek rowerów w Polsce, w 2023 r. wartość rynku e-bike'ów w Polsce wyniosła 1,25 mld zł. Pojazdy ze wspomaganiem elektrycznym stanowiły wówczas już 25 proc. wszystkich sprzedanych w kraju rowerów.

Przy założeniu, że rocznie w Polsce sprzedaje się ok. 100 tys. rowerów elektrycznych, dopłat z NFOŚiGW wystarczy więc na nieco ponad 2 miesiące ciągłej sprzedaży z dofinansowaniem.

Budżet programu "Mój rower elektryczny" miał początkowo wynosić 300 mln zł. Został jednak zmniejszony do 50 mln zł123RF/PICSEL123RF/PICSEL

"Nie możemy dawać więcej"

Jak tłumaczy Anna Trudzik z NFOŚiGW cytowana przez PAP, wysokość dotacji została ustalona podczas konsultacji z branżą rowerową. Eksperci wskazywali, że w UE wartość dofinansowania to ok. 500 euro.

Nie możemy dawać więcej niż w innych państwach UE. Wychodzi to ok. 2,5 tys. zł dotacji do roweru.
Anna Trudzik, NFOŚiGW

O programie "Mój rower elektryczny" zrobiło się głośno w 2024 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska poinformował, że zakup elektrycznych jednośladów będzie dofinansowany w kwocie od 5 do 9 tys. zł, a budżet programu wyniesie 300 mln zł.

Entuzjazm nieco opadł po tym jak okazało się, że Unia Europejska nie wesprze programu swoimi pieniędzmi. "Mój rower elektryczny" spotkał się "licznymi uwagami" ze strony partnerów społecznych oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego - przekazano.