System rowerów miejskich w polskich miastach - dlaczego warto?

Artykuł sponsorowany

Polacy kochają rowery - aż 92% naszych rodaków deklaruje [1], że potrafi jeździć na rowerze, co stanowi najwyższy odsetek w Europie. Z kolei aż 87% Polaków regularnie jeździ na dwóch kółkach (w tym również na hulajnogach), a połowa z ankietowanych uważa to za podstawową aktywność fizyczną. Nie da się ukryć, że dla zakorkowanych miast, zmagających się z alarmująco wysokim zanieczyszczeniem powietrza, to ogromny potencjał. Wdrożenie systemu rowerów miejskich daje więc masę korzyści. Dlaczego warto zająć się tematem?

article cover
materiały promocyjne

Rowery w mieście to potęga

Coraz więcej miast na świecie decyduje się na ograniczanie ruchu samochodowego (zwłaszcza w centrum) i budowanie większej ilości ścieżek rowerowych. Rowerzyści stają się coraz bardziej uprzywilejowaną grupą. Specjalne programy, które włączają rowery jako priorytetowy środek lokomocji, wprowadziły już na przykład władze Amsterdamu i Kopenhagi, słynącej ze najlepszych tras rowerowych. Czy te wszystkie starania naprawdę są dla przestrzeni miejskich korzystne?

Dlaczego powinniśmy zamienić samochód na rower?

#1 Ekologia i środowisko

Jak wynika z raportu Europejskiej Agencji Środowiska (2019), z powodu zanieczyszczenia środowiska w Europie umiera przedwcześnie czterysta tys. osób, w tym w Polsce ponad czterdzieści tys. w skali roku. Negatywne oddziaływanie mają tu substancje zawarte w spalinach pojazdów. Ich szkodliwość jest alarmująco wysoka, bo zanieczyszczenia z transportu realnie przekładają się na stężenie dwutlenku azotu - jak pokazuje badanie NIK, wpływ ten szacuje się w Warszawie w Krakowie na około 75%.

#2 Korki

Zanieczyszczenie powietrza to jedno, kolejną zmorą są korki. Według raportu Tomtom Traffic Index za 2021 rok, aż pięć miast z Polski znalazło się w rankingu najbardziej zakorkowanych na świecie - na czele stanęła Łódź, za nią Karków, Wrocław, Poznań, Szczecin i Trójmiasto. Ze statystyk wynika, że w korkach spędzamy aż cztery (!) dni rocznie.

#3 Zdrowie

Dane Światowej Organizacji Zdrowia za 2021 rok są szokujące - otyłość to choroba, która dotyka około 800 mln ludzi na całym globie. Za przyczyny uznaje się nieodpowiednią dietę, ale też zbyt małą aktywność fizyczną. Pandemia jeszcze mocniej pogłębiła problem - mało się ruszaliśmy i zaniedbaliśmy dobre nawyki.

Te trzy bardzo ważne czynniki pokazują, jak dobrym pomysłem jest codzienna, miejska jazda na rowerze. Dojazd na dwóch kółkach do pracy, szkoły, czy na uczelnię będzie służył planecie i pozwoli zachować zdrowie. Warto dodać, że rower to bardzo tani środek transportu - zwłaszcza, jeżeli zestawimy to z cenami benzyny lub biletów na komunikację miejską.

materiały promocyjne

Rowery miejskie - ratunek dla polskich miast

Ciekawą opcją jest system ROOVEE, który jest dla miasta wyjątkowo łatwy we wdrożeniu. Urzędnicy zgłaszają zapotrzebowanie, a firma zajmuje się wszystkim kompleksowo. Mieszkańcy mogą korzystać z nowoczesnych rowerów 4-tej generacji, bez stacji dokujących, za to z nowoczesną technologią lokalizacji GPS/GSM, która pozwala zacząć i skończyć jazdę w dowolnym miejscu.

Firma zajmuje się projektowaniem i budową systemu rowerów miejskich. Mieszkańcy mają do dyspozycji wygodną i przejrzystą aplikację mobilną, dzięki której łatwo wypożyczą rowery różnego typu. Formalności jest niewiele, a operatorzy mają pełną kontrolę. To sprawia, że można wsiąść na rower w każdym momencie, rezygnując z samochodu lub autobusu.

Jak dotąd z ROOVEE skorzystało już trzydzieści miast w Polsce, a w 2022 roku w użyciu znajdowało się aż cztery tysiące rowerów. W samym Szczecinie udało się wdrożyć osiemset sztuk, a do programu z powodzeniem dołączają kolejne miejscowości. Czy wasze miasto również chce zadbać o środowisko, zmniejszyć korki i pomyśleć o częstszej aktywności fizycznej? To się opłaca!

Źródła:

[1] Dane za: IPSOS: CyclingAcross the World. [2] Dane za: Raport "Polacy na dwóch kółkach 2021", Natonale Nederlanden.

Artykuł sponsorowany

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas