NesoBus - premiera polskiego autobusu wodorowego

NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km, nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to para wodna. Konstrukcja NesoBus - polskiego autobusu wodorowego jest stworzona od podstaw jako wodorowa - nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 roku w powstającej w Świdniku fabryce.

NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowy
NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowymateriały prasowe
NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowymateriały prasowe

Najbardziej ekologiczny autobus na wodór

Komunikacja miejska ekstremalnie zanieczyszcza powietrze w miastach. Każde zanieczyszczenie powietrza może być przyczyną chorób - nie tylko układu oddechowego, ale też udarów, nowotworów, zawałów serca, alergii itp. Stworzyliśmy autobus wodorowy, który napędzany zielonym wodorem nie emituje spalin, a dodatkowo oczyszcza powietrze.

NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast - likwiduje emisję trujących substancji - poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.

NesoBus - polski autobus wodorowymateriały prasowe

Jak działa autobus na wodór?

materiały prasowe

NesoBus, polski autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym - ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną "mini-elektrownię". Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.

Jak nasz autobus na wodór oczyszcza powietrze?

NesoBuswytwarza na bieżąco energię elektryczną pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Nie ma żadnego procesu spalania. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Nesobus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.

Dlaczego Nesobus?

NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce zeroemisyjny miejski autobus wodorowymateriały prasowe

Marka naszego autobusu "Neso" wodorowego to skrót od "Nie Emituje Spalin i Oczyszcza" powietrze. NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. NesoBus jest bardzo efektywny - zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.

NesoBus ma również świetne parametry fizyczne - ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.

Konstrukcja stworzona od podstaw dla autobusu wodorowego i opcje dopasowane do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników

Konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa - nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Autobus jest zbudowany od podstaw z myślą o technologii wodorowej - dzięki czemu bardzo łatwo jest np. zamienić zbiorniki na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększyć zasięg.

Autobus jest zbudowany modułowo, więc jesteśmy w stanie dopasować go do potrzeb konkretnych miast. Zatrudniamy 25 konstruktorów, którzy dostosują autobus do potrzeb poszczególnych miast i przewoźników.

NesoBus to model opracowany przez najlepszych i najbardziej doświadczonych inżynierów z Polski we współpracy z partnerami z Europy i świat

Autobus jest zbudowany z bardzo wysokiej jakości komponentów. Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive, ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.

Nowoczesny design połączony z najnowszymi technologiami pozwala uzyskać maksymalne parametry techniczne przy zachowaniu komfortu podróżujących.

Homologacja

Po 65 dniach intensywnych badań "poligonowych" i laboratoryjnych, obejmujących 40 różnego rodzaju testów realizowanych zarówno w kraju jak i za granicą, NesoBus autobus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację typu pojazdu.

Planujemy rozpocząć produkcję seryjną w Polsce - na potrzeby rynku polskiego i na eksport do innych krajów

Jesteśmy dumni, że budujemy w Polsce fabrykę w Świdniku - regionie z tradycjami motoryzacyjnymi i bardzo doświadczonym, profesjonalnym zespołem. Będziemy mogli produkować tam ponad 100 autobusów rocznie. Fabryka zostanie oddana do użytkowania już w przyszłym roku.

Więcej informacji na: nesobus.pl 

Specyfikacja techniczna

Technologia

Zastosowane najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne

  • wymiary są odpowiedzią na potrzeby transportu miejskiego - 12 metrów długości, 2,55 m szerokości i 3,4 m wysokości - typowe wymiary autobusu dla miast.
  • nowoczesny napęd elektryczny z ogniwem wodorowym - rozwiązania najlepszych światowych producentów instalacji wodorowych
  • ogniwa paliwowe z najtrwalszych materiałów wykonane w nowoczesnych technologiach zamontowane na dachu
  • silniki elektryczne jako jednostki napędowe od sprawdzonego producenta - w piastach osi tylnej
  • zbiorniki z wodorem zapewniające zasięg do 450 km
  • szybkie i krótkie tankowanie - do 15 minut, dzięki czemu autobus nie traci czasu na długie ładowanie i przestoje w pracy

Komfort i bezpieczeństwo dla pasażera

  • do 93 miejsc, w tym do 37 siedzących
  • 3 pary szerokich drzwi
  • panoramiczne okna
  • wydajne ogrzewanie i klimatyzacja
  • instalacja WiFi i dostęp do 5G
  • 3 porty podwójne USB oraz 3 miejsca ładowania indukcyjnego do ładowania smartfonów czy laptopów
  • 5 wyświetlaczy wewnątrz przestrzeni pasażerskiej pokazujące informacje dla pasażerów
  • 6 wyświetlaczy zewnętrznych bocznych plus po jednym z przodu i tyłu
  • przystosowany dla osób niepełnosprawnych
  • system nagłaśniający
  • monitoring autobusu 360˚
  • maksymalne wyciszenie autobusu

Bezpieczeństwo

Jeden z najbezpieczniejszych pojazdów (nie tylko autobusów) na rynku poprzez zastosowanie wieloetapowych zabezpieczeń dla kierowcy i pasażerów:

  • zwiększenie pola widzenia kierowcy począwszy od zastosowania modułowych świateł ledowych z doświetleniem zakrętów czy czujników zmierzchu i padającego deszczu po monitoring 360 °
  • zastosowanie systemów bezpieczeństwa dla czynnej poprawy toru jazdy typu EBS 3-ciej generacji, ABS, ASR, ESC, czujników ciśnienia w kołach
  • połączenie czujników zderzeniowych oraz czujników szczelności butli wodoru.

System informacji dla pasażerów

  • informacje o trasie
  • bieżące informacje pogodowe
  • informacje lokalne, z kraju, ze świata
  • informacje o konkretnych lokalizacjach, przez które przejeżdża autobus - np. zabytki, centra usług, handlu, szkoły, kina, teatry
  • dodatkowo reklamy

 Pełen komfort dla kierowcy

  • komfortowy i w pełni wyposażony fotel kierowcy
  • przestronna kabina
  • komputer pokładowy
  • niezależny system klimatyzacji i ogrzewania
  • wyposażona w dwie rolety przeciwsłoneczne (boczna z lewej strony i przednia)
  • okno kierowcy przesuwne, szyba z lewej strony ogrzewana
  • regulowany pulpit

Zasięg

Ok 450 km - autobus posiada większy zasięg w stosunku do konstrukcji konkurencyjnych, dzięki zastosowaniu rozwiązań umożliwiających modułową zabudowę zbiorników o ciśnieniu 350 lub 700 bar.

Konstrukcja

Konstrukcja w pełni dostosowana do potrzeb eksploatacyjnych pojazdów wodorowych, możliwa dzięki założeniu wykorzystania wodorowych ogniw paliwowych wraz z urządzeniami towarzyszącymi na etapie projektowania konstrukcji. 

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas