Za gorąco na szkołę. Zmiany klimatu dotykają 400 mln uczniów na świecie
Według nowego raportu Banku Światowego od 2022 r. aż 400 mln uczniów na całym świecie zostało poszkodowanych z powodu zmian klimatu. W wyniku ekstremalnej pogody zostały pozamykane szkoły. Dotyczy to głównie dzieci z krajów o niskich dochodach, ale nie tylko.
Badania wykazały, że w mniej zamożnych krajach z powodu ekstremalnej pogody szkoły zamykane są średnio na 18 dni rocznie, podczas gdy w krajach bogatszych strata ta wynosi średnio 2,4 dnia.
Raport wykazał, że w 2024 r. przeciętny 10-latek będzie doświadczał trzy razy więcej powodzi, pięć razy więcej susz i 36 razy więcej fal upałów w ciągu swojego życia niż 10-latek w 1970 r.
Zmiana klimatu zamyka szkoły
Paradoksalnie nawet gdy szkoły są otwarte, dzieci nadal tracą z powodu zmiany klimatu. Na przykład w Brazylii uczniowie z 50 proc. najuboższych gmin mogliby stracić pół roku nauki z powodu upału.
"Młodzi ludzie są bezpośrednio dotknięci tym kryzysem" - twierdzi w rozmowie z Euronews Mamta Murthi z Banku Światowego. “Systemy edukacyjne nie dostarczają informacji, umiejętności i możliwości, których potrzebują dzieci w świecie dotkniętym zmianami klimatu. To stracona szansa na wykorzystanie potencjału edukacji, abyśmy mogli dostosować się do kryzysu klimatycznego i złagodzić jego skutki".
Zobacz również:
Brakuje inwestycji w edukację
Według szacunków Banku Światowego jednorazowa inwestycja w wysokości zaledwie 18,51 dolarów na ucznia pomoże zabezpieczyć naukę przed zmianami klimatycznymi poprzez poprawę temperatury w klasach, budowę odpornej infrastruktury i szkolenie nauczycieli, a także zapewni inne środki adaptacyjne.
Bo edukacja nie jest zagrożona tylko przez samą zmianę klimatu, jest również niestety masowo pomijana, jeśli chodzi o finansowanie walki ze skutkami zmian klimatu. Poprzednie badania wykazały, że zaledwie 1,5 proc. dofinansowań projektów związanych z globalnym ociepleniem idzie na edukację.
Jak twierdzi Luis Benveniste, globalny dyrektor ds. edukacji w Banku Światowym, "poprawa infrastruktury szkolnej, zapewnienie ciągłości nauczania i wykorzystanie uczniów i nauczycieli jako skutecznych agentów pozytywnych zmian – to wszystko może przyczynić się do stworzenia bardziej przyjaznej do życia planety".
Tym bardziej, że jest popyt na "zielone umiejętności". Uczniowie są chętni, aby coś zrobić z kryzysem klimatycznym, ale wielu z nich twierdzi, że brakuje im wiedzy i umiejętności, aby działać. Ok. 65 proc. młodych ludzi uważa, że ich przyszłość będzie zagrożona, jeśli nie rozwiną nowych, zielonych umiejętności.
Blisko 60 proc. mówi, że nie nauczyli się wystarczająco dużo o zmianie klimatu w szkole. Na podstawie danych z 96 krajów raport Banku Światowego pokazuje, że każdy rok edukacji zwiększa świadomość na temat klimatu o 9 proc.