Spocone krowy. Naukowcy chcą przystosować zwierzęta do zmian klimatu

Najnowsze badanie opracowane przez badaczy z Uniwersytetu Florydy pokazuje, że w obrębie poszczególnych ras bydła możliwe jest zidentyfikowanie genów, które powodują większą tolerancję na ciepło. Zmiany klimatyczne utrudniają hodowlę bydła – uważają eksperci, dlatego chcą hodować bydło "lepiej przystosowane" do cieplejszego i dłuższego lata.

Krowy mogę dostawać stresu cieplnego
Krowy mogę dostawać stresu cieplnego123RF/PICSEL

"Kiedy bydłu jest zbyt gorąco, zwykle przestaje jeść", powiedziała Raluca Mateescu, profesor Instytutu Nauk o Żywności i Rolnictwie Uniwersytetu Florydy. To z kolei przekłada się na zachowanie ciągłości zdrowia, poprawnego rozwoju stada itd., a dla hodowców oznacza to więcej pracy lub strat.

„Stres cieplny jest głównym zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego”

Zmiany klimatyczne utrudniają hodowlę bydła - ciepło wpływa na wzrost i reprodukcję - dlatego niezwykle istotne jest hodowanie bydła lepiej przystosowanego do cieplejszego i dłuższego lata. Krowy wydalają około 85 proc. ciepła swojego ciała poprzez pot.

"Stres cieplny zwierząt jest głównym zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego. Stres cieplny wpływa na wzrost, produkcję i reprodukcję bydła" - stwierdziła Mateescu. "Jeśli nie zrobimy czegoś, co wpłynie na zdolność bydła do rozwoju w warunkach stresu cieplnego, nie będzie się ono rozmnażać, istnieje zatem obawa o bezpieczeństwo żywnościowe".

Pot w walce o bezpieczeństwo żywnościowe dla ludzkości

Nowe badanie Mateescu i jej współpracowników opublikowane w Journal of Animal Science and Biotechnology pokazuje, że możliwe jest zidentyfikowanie genów u bydła różnych ras, które pozwolą na hodowlę tolerującego wysokie temperatury potomstwa.

W badaniu wzięło udział 2401 zwierząt rasy Brangus z dwóch komercyjnych rancz na Florydzie. Biopsje skóry pomogły naukowcom określić fenotypy, które wpływają na zdolność zwierząt do radzenia sobie ze stresem cieplnym, takie jak powierzchnia gruczołów potowych, ich głębokość i długość. Naukowcy genotypowali wszystkie zwierzęta przy wykorzystaniu oprogramowania do oszacowania parametrów genetycznych.

Badanie wykazało, że umiarkowane różnice w zdolności pocenia się mają podłoże genetyczne. Tym samym rolnicy mogą wybierać bardziej spocone bydło na podstawie markerów genetycznych. Odkryto, że geny Brahmana i Angusa pozytywnie wpływają na zdolność pocenia się u bydła rasy Brangus.

Możliwość selekcji bydła do hodowli w oparciu o zdolność pocenia się może prowadzić do powstania stad, które będą tolerować cieplejszy klimat, a mimo to będą rosnąć i rozmnażać się.