Kolejki i odwołane loty. Europejczycy chcą latać, a pracownicy strajkują
Podczas gdy jedni chcą lecieć na urlop, inni odmawiają udzielania usług. Pracownicy wielu europejskich linii lotniczych strajkują i apelują o większe wypłaty i lepsze standardy pracy. Jak linie lotnicze radzą sobie w gorącym sezonie?

Europejskie linie lotnicze mierzą się obecnie z kilkoma problemami. Z powodu strajków pracowników, brakuje osób do pracy, co skutkuje np. oczekiwaniem w wielogodzinnych kolejkach na wielu lotniskach. W ciągu ostatnich trzech lat branża lotnicza zwolniła wielu pracowników lub drastycznie zmniejszyła płace.
Linie lotnicze, w tym Lufthansa, British Airways, easyJet, KLM i Wizz Air, ograniczyły tysiące lotów, aby poradzić sobie z zakłóceniami. Główne europejskie lotniska, w tym Heathrow w Londynie i Schiphol w Amsterdamie, ograniczyły ruch pasażerski.
Niektóre linie lotnicze zaproponowały kompromis. Norwegian Air zgodziło się między innymi na podwyżkę płac pilotów o 3,7 proc. SAS i Ryanair uzgadniały ze związkami zawodowymi nowe warunki zatrudnienia pilotów. Z kolei British Airways i KLM musiały podpisać nowe umowy z pracownikami, ponieważ ci zaczęli strajkować w “gorącym" czasie. Gorąco było i jest także w Portugalii: pracownicy zagrozili strajkiem z uwagi na gigantyczne zyski operatorów lotnisk, a znikome zarobki pracowników.

Strajki pracowników
Niemieckie linie lotnicze Lufthansa doświadczyły niemniej trudnego okresu. Piloci chcieli strajkować na początku sierpnia, ale dogadali się z zarządem co do podwyżki o 5,5 proc. oraz rekompensaty z tytułu inflacji. Lufthansa przeszła już przez lipcowy strajk pracowników, przez co musiała odwołać ponad 1000 lotów. Związek zawodowy domaga się podwyżki płac o 9,5 proc. dla około 20 tys. pracowników. Ze strajku nie zrezygnują natomiast hiszpańscy pracownicy Ryanaira, którzy planują strajkować cztery dni w tygodniu włącznie do stycznia. Pracownicy strajkowali głównie w weekendy, kiedy ruch na lotniskach jest największy.
Również hiszpańska część załogi linii Easyjet ma zamiar strajkować przez 9 sierpniowych dni. Strajki odbędą się w Barcelonie, Maladze i na Majorce.

Ekologia i latanie
Praca w branży lotniczej nie należy do łatwych. Cięcia płac i zwolnienia od 2020 r. zniechęcają do poszukiwania pracy w tej branży.
Ze względu na emisje, pochodzące z branży lotniczej, Parlament Europejski poparł niedawno i przyjął nowe przepisy dotyczące ekologicznego paliwa lotniczego na terenie UE. W związku z tym wprowadzone zostaną nowe regulacje w zakresie stosowania biopaliw w połączeniu z dotychczasowo używanym konwencjonalnym paliwem lotniczym.