Ekologiczne paliwa lotnicze od 2025 roku w UE
Parlament Europejski poparł i przyjął nowe przepisy dotyczące ekologicznego paliwa lotniczego na terenie UE. W związku z tym wprowadzone zostaną nowe regulacje w zakresie stosowania biopaliw w połączeniu z dotychczasowo używanym konwencjonalnym paliwem lotniczym.
Sektor lotniczy jest odpowiedzialny za ok. 3% światowych emisji gazów cieplarnianych. Dlatego kluczowe jest wdrażanie alternatywnych paliw, które ograniczą wpływ lotnictwa na klimat. Przyszłością sektora mają być więc niskomeisyjne paliwa takie jak wodór wytwarzany z odnawialnych źródeł energii oraz biopaliwa, powstałe np. na bazie odpadów spożywczych i innych. Już teraz transport wodorowy odgrywa znaczącą rolę w transformacji energetycznej.
Ekologiczne paliwo lotnicze w UE
W zeszłym roku unijna Agencja Wykonawcza zaproponowała sposoby na ograniczenie negatywnego odziaływania sektora lotniczego na środowisko. Główną metodą miało być stosowanie na większą skalę zrównoważonego paliwa lotniczego oraz mieszanie konwencjonalnej nafty lotniczej z ekologicznym paliwem. Unijne propozycje dotyczące redukowania emisji z paliw lotniczych były zarazem pierwszymi takimi na świecie.
Zgodnie z ustaleniami UE dostawcy paliw lotniczych mieliby być zobowiązani do mieszania co najmniej 2% zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) z naftą lotniczą, a zasady te miałyby obowiązywać od 2025 r. SAF (ang. sustainable aviation fuel) jest podobny pod względem chemicznym do konwencjonalnego paliwa używanego w silnikach, ale w porównaniu z nim, ma o wiele mniejszy ślad węglowy. Do 2050 r. SAF miałoby stanowić 85% miksu paliwa. Pierwotnie chciano, aby SAF stanowiła do tego czasu 63% miksu.
SAF, czyli zrównoważone paliwo lotnicze
SAF mają powstawać głównie na bazie wodoru (e-paliwa) i rozmaitych odpadów (także komunalnych) poddanych recyklingowi. Parlament Europejski rozszerzył definicję SAF dodając do niej m.in. biopaliwa pozyskane z tłuszczów zwierzęcych.
Reuters donosi, że tuż przed głosowaniem w Parlamencie Europejskim unijny komisarz ds. energii Kadri Simson, wezwał prawodawców, aby nie rozszerzali definicji SAF. Ostrzegł przed stawianiem zbyt ambitnych celów. Zasady przyjęte przez Parlament Europejski zostaną przedstawione krajom członkowskim i będą oczekiwać na zatwierdzenie, również przez Komisję Europejską.
źródło: Reuters