Sprzedaż roślinnych alternatyw mięsa i mleka w Polsce pobiła nowy rekord
Roślinne zamienniki mięsa i mleka w Polsce stają się z roku na rok coraz popularniejsze. Jak wynika z ostatnich badań rynku, sprzedaż roślinnych alternatyw osiągnęła w Polsce rekordową wartość 782 mln zł. Dane NielsenIQ przeanalizowało Good Food Institute Europe.
- Roślinne mięso stanowi aktualnie 15 proc. rynku paczkowanego mięsa w Polsce.
- Sprzedaż roślinnego mleka wzrosła o 39 proc. W tym samym czasie mleko krowie odnotowało spadek sprzedaży.
- Inflacja dla rynku roślinnych alternatyw dla mięsa i nabiału była znacznie łagodniejsza niż w przypadku produktów odzwierzęcych.
Sprzedaż roślinnego mleka oraz roślinnych zamienników serów wzrosła w ostatnim roku w Polsce aż o 17 proc. Jednocześnie niektóre z kategorii roślinnych alternatyw pozostawiły daleko w tyle swoje odzwierzęce odpowiedniki, a do tego zdecydowanie lepiej zniosły efekty inflacji.
Polacy coraz częściej wybierają roślinne mięso, mleko i sery
Roślinne mięso osiągnęło w Polsce udział ok. 15 proc. całego rynku mięsa paczkowanego w 2022 r., osiągając sprzedaż o wartości 176 mln zł. Oznacza to, że mniej więcej co siódmy Polak i Polka, kupując mięso wybiera jego roślinne zamienniki.
Również roślinne mleko odnotowało ogromny sukces, osiągając 10 proc. sprzedaży całej kategorii mleka. Ilościowa sprzedaż mleka roślinnego wzrosła o 39 proc. między 2020 a 2022 rokiem. W tym samym okresie ilościowa sprzedaż mleka zwierzęcego spadła o 1 proc. Średnia cena mleka roślinnego spadła o 3 proc. w zeszłym roku, podczas gdy wskutek inflacji cena mleka tradycyjnego wzrosła o 27 proc.
Sprzedaż roślinnych serów wzrosła o 19 proc. w 2022 r., podczas gdy sprzedaż serów tradycyjnych w tym samym czasie wzrosła o 4 proc. To kolejna kategoria, która łagodnie przetrwała zeszłoroczny wzrost cen. W przypadku serów roślinnych ceny spadły o 1 proc., podczas gdy cena tradycyjnych serów wzrosła aż o 20 proc.
Roślinne zamienniki podbijają Europę
Sprzedaż roślinnych jogurtów wzrosła o 105 proc. między 2020 a 2022 r. - to niemal czterokrotnie więcej niż jogurty odzwierzęce. Również ta kategoria odnotowała mniejszy wzrost cen niż ich odzwierzęcy odpowiednik. Roślinne desery odnotowały wzrost sprzedaży o 105 proc. w analogicznym okresie i osiągnęły wartość 45,9 mln zł w 2022 r.
W 13 europejskich krajach, gdzie przeprowadzono badanie sprzedaż roślinnych alternatyw w 2022 r. wzrosła średnio o 22 proc. w porównaniu z 2020 r. Osiągnęła przy tym sumaryczną wartość 5,7 mld euro.
- Analiza polskiego rynku roślinnych alternatyw nie pozostawia złudzeń. Z roku na rok coraz więcej Polaków świadomie decyduje się na ograniczanie mięsa i nabiału, nie tylko aby zadbać o swoje zdrowie, ale również zdrowie planety oraz dobrostan zwierząt - mówi Patrycja Homa, prezeska fundacji ProVeg.