Sopot poucza turystów. Chodzą po ulicy w strojach kąpielowych i śmiecą
Oprac.: Katarzyna Nowak
To miasto na północy Polski jest odwiedzane przez turystów w ciągu całego roku, ale w lecie Sopot przeżywa prawdziwe oblężenie. Wraz ze wzmożoną liczbą turystów pojawiają się różne problemy.
W sopockiej przestrzeni miejskiej pojawiły się billboardy przypominające o zasadach zachowania na terenie miasta. Kampania "Turysto szanuj Sopot" jest kontynuowana od 2018 roku, a w jej ramach miasto przypomina, że chodzenie "na golasa", śmiecenie, czy nadmierny hałas nie są w Sopocie mile widziane.
Turyści śmiecą i nie zakładają odzieży
Od kilku lat władze Sopotu apelują do turystów, aby ci pamiętali o podstawowych zasadach zachowania podczas pobytu na urlopie. W wakacyjnym savoir-vivre znajduje się między innymi konieczność uszanowania spokoju mieszkańców i sąsiadów, dbanie o czystość, prawidłowe parkowanie, a także odwiedzanie przestrzeni publicznych w samych kostiumach kąpielowych. Kampania "Stop golasom na ulicy" zwraca uwagę na zachowanie osób, które pojawiają się w restauracjach, ogródkach gastronomicznych, czy sklepach w kostiumach kąpielowych i kąpielówkach.
W mieście oraz w witrynach wielu lokali pojawiły się plakaty i naklejki z hasłem kampanii. W akcję chętnie włączają się co roku sopoccy przedsiębiorcy.
"Od samego początku kampania cieszyła się dużym zainteresowaniem sopockich przedsiębiorców, którzy chętnie wieszają na witrynach sklepów i restauracji naklejki z hasłem "Nieubranych klientów nie obsługujemy". Co ważne przynosi to oczekiwane efekty, a osób, które poruszają się w przestrzeni miejskiej w niekompletnych strojach jest coraz mniej" - mówi Bartłomiej Barski, prezes Sopockiej Organizacji Turystycznej.
Prezydent Sopotu zaznacza, że miejskie kampanie przynoszą efekty, ale nadal niektórzy nie zachowują się w miejskiej przestrzeni w kulturalny sposób.
"Odwiedzający nas goście w większości przestrzegają tych zasad, jednak niektórzy na wakacjach zapominają, że trzeba uszanować ciszę nocną i spokój sąsiadów, segregować odpady czy parkować tylko w wyznaczonych miejscach - mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydentka Sopotu.
Kampania edukacyjna w całym mieście i poza nim
Na potrzeby kampanii zainicjowanej przez miasto stworzono dedykowaną grafikę. Plakaty pojawiły się w wielu miejscach, a miasto informuje, że każdy, kto chce powiesić plakat na swoim osiedlu lub w innym miejscu, może odebrać go z punktów Informacji Turystycznej na placu Zdrojowym 2 i na ul. Dworcowej 4.
Stworzona animacja, która jest elementem kampanii edukacyjnej, wyświetlana będzie także przed seansami Kina Letniego w Sopocie, Zakopanem oraz Giżycku, a także na statkach Żeglugi Mazurskiej. "Do sopockich restauracji trafiły też podkładki na stoły, które pozwolą na zapoznanie się z kampanią podczas czekania na zamówienie" - informuje urząd miasta.