​Warszawa: Nowe zasady korzystania z e-hulajnóg

Będą specjalne "strefy postoju" dla elektrycznych hulajnóg, ograniczenie prędkości oraz zakazy wjazdu. Władze stolicy opublikowały nowe zasady dotyczące e-hulajnóg.

Hulajnogi elektryczne to ciekawy aspekt elektromobilności, jednak nadal potrzebują sporo regulacji
Hulajnogi elektryczne to ciekawy aspekt elektromobilności, jednak nadal potrzebują sporo regulacjiArtur SzczepańskiReporter

Stołeczny ratusz podpisał porozumienie z pięcioma operatorami wypożyczalni elektrycznych hulajnóg.

Ratusz podpisał porozumienie z pięcioma operatorami wypożyczającymi elektryczne hulajnogi. Określono w nim nowe zasady korzystania z jednośladów. Będą specjalne "strefy postoju", ograniczenie prędkości oraz zakaz wjazdu w niektóre miejsca. Zdaniem władz miasta zmiany te pozwolą uporządkować chaos i poprawić bezpieczeństwo.

Parkowanie elektrycznych hulajnóg ma być dozwolone tylko w miejscach do tego przeznaczonych. Jeżeli takich nie ma, ma to być na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.

Kilka tysięcy miejskich stojaków dla rowerów ma być oznaczonych odpowiednią naklejką wskazującą, że są to miejsca także dla postoju e-hulajnóg.

"W ten sposób szybko miasto zyska gęstą sieć kilku tysięcy parkingów, dostępnych niemal na każdym rogu, ograniczając tym samym liczbę urządzeń zaparkowanych w miejscach przypadkowych. Stojak gwarantuje też, że hulajnoga nie będzie się przewracać, co było dotąd zmorą wielu części miasta" - przekazał ratusz.

Przygotowane mają być także "strefy postoju" dla e-hulajnóg z wypożyczalni. Te mają być zaznaczone w aplikacjach mobilnych, za pomocą których sprzęt jest wypożyczany. Ratusz poinformował, że operatorzy "zobowiązali się zapłacić za wyznaczenie takich stref i ich użytkowanie".

Operatorzy dostarczą elektryczne jednoślady tylko w miejsca wyznaczonych stref. Za nieprawidłowo pozostawioną hulajnogę grozi mandat od Straży Miejskiej. Opłata za usunięcie pojazdu wynosi 123 zł.

Zgodnie z prawem, elektryczne hulajnogi nie mogą jechać szybciej niż 20 km/h. Z tego powodu operatorzy zablokowali możliwość rozpędzenia się powyżej tej prędkości. Co więcej, na Krakowskim przedmieściu, Nowym Świecie, Chmielnej i Bulwarach Wiślanych hulajnogi same zwolnią do 12 km/h. Ma to zapewnić bezpieczeństwo pieszym.

E-hulajnogami nie można wjechać na przykład na teren Starego Miasta, "gdzie ruch pojazdów na tak małych kołach jest niebezpieczny nie tylko dla pieszych, ale także dla samych hulajnogistów". Zakaz wjazdu dotyczy również Łazienek Królewskich i Ogrodu Krasińskich.

- Operatorzy rozpoczęli już wdrażanie zmian. Zarząd Dróg Miejskich sukcesywnie będzie wyznaczał strefy i malował oznaczenia. Mamy czas do marca - powiedział PAP rzecznik ZDM Jakub Dybalski.

Nowe zmiany mają być ogłaszane w kampanii, którą wspólnie przygotują Zarząd Dróg Miejskich i operatorzy. 

Gwałtowne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. Problemem będą nawalne deszcze i okresy ekstremalnej suszyNewseria BiznesNewseria Biznes
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas